02 iun. 2025 | 13:26

În România se face business cu strategie, dar și cu gândul la șansă. Antreprenorii cred că ai nevoie și de soarta să reușești

BANI ȘI CURS VALUTAR
Share
În România se face business cu strategie, dar și cu gândul la șansă. Antreprenorii cred că ai nevoie și de soarta să reușești
Antreprenorii români cred în șansă

Dacă ai întreba antreprenorii români care e rețeta succesului, ai află că nu se bazează doar pe strategie, ci și pe șansă. Nu i-am întrebat noi, dar Raiffeisen Bank a realizat un studiu care scoate la iveală acest lucru.

Conform studiului Raiffeisen Bank România, realizat de Query Research, cei mai multi oameni de afaceri din Romania sunt de parere ca ai nevoie și de sansa pentru a reusi sa ai o afacere profitabilă. 76% dintre antreprenori împărtășesc această viziune.

Desigur, e nevoie și de efort și viziune din partea lor! De asemenea, flexibilitatea și adaptabilitatea reprezintă un alt element de bază ce nu poate lipsi, mai cred antreprenorii locali.

Nu-i ușor să faci business, cred antreprenorii locali

Aceeași analiză reliefează faptul că 62% dintre respondenți evaluează mediul de afaceri ca fiind dificil. Cu toate acestea, există optimism în majoritatea viziunilor. Astfel, 61% rămân optimiști că firma pe care o conduc va avea o evoluție financiară semnificativă în următorii 2-3 ani.

Antreprenorii pariază pe viitorul IT-ului, al agriculturii și al producției!

Stabilitatea economică, forța de muncă bine pregătită și accesul la finanțare sunt ingredientele-cheie pe care mizează afacerile din România în următorii ani.

Peste jumătate dintre antreprenori spun că vor investi mai mult în digitalizare și automatizare în următorii 2-3 ani. Cei mai mulți sunt convinși că modernizarea proceselor e esențială pentru a rămâne competitivi și pentru a-și crește afacerile.

Sondajul a fost realizat în rândul a 150 de antreprenori cu afaceri între 1 și 50 de milioane de euro.

Șansa nu e de partea tuturor

Din nefericire, cifrele care vin din sectorul privat ne arată că șansa nu e nici pe departe de partea tuturor celor ce încearcă să facă afaceri. Fie din lipsa pregătirii, fie din cauza faptului că, pur și simplu, nu le-a ieșit, multe firme ajung în insolvență și faliment la scurt timp de la înființare.

De exemplu, De exemplu, conform datelor Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), 2.214 de firme și PFA au intrat în insolvență în primele patru luni din 2025. Dacă analizăm numai luna aprilie, descoperim că au fost înregistrate 586 insolvențe, cele mai multe în București (108) și în județele Cluj (53), Bihor (41), Ilfov (31) și Timiș (26).

Avem cifre grăitoare și în privința numărului de firme radiate în acest an. Astfel, ONRC indică faptul că 21.006 firme au fost radiate la nivel național în primul trimestru din 2025.

Numai în luna martie au fost consemnat 8.512 radieri de firme, cele mai multe în București (1.494) și în județele Cluj (477), Bihor (409), Ilfov (369), Timiș (329) și Iași (320).

Așa că, dacă te întrebi cum reușesc unii să ridice businessuri solide în România, răspunsul e clar: cu viziune, cu muncă, cu investiții curajoase în digitalizare și cu puțină încredere șansa care, uneori, îi favorizează pe cei pregătiți.