17 iun. 2025 | 13:30

Greșeala pe care o faci mereu când mergi pe bicicletă, fără să-ți dai seama. De ce, ca să virezi la stânga, trebuie mai întâi să te înclini spre dreapta

ȘTIINȚĂ
Share
Greșeala pe care o faci mereu când mergi pe bicicletă, fără să-ți dai seama. De ce, ca să virezi la stânga, trebuie mai întâi să te înclini spre dreapta
Imagine reprezentativă de ilustrație. (Foto: Pixel-Shot/Shutterstock)

Poate că ai învățat să mergi pe bicicletă când erai copil și de atunci nu te-ai mai gândit la „cum” funcționează de fapt. Pedalezi, te echilibrezi, te strecori printre obstacole și, evident, faci viraje. Dar știai că, fără să-ți dai seama, înainte să virezi la stânga, îți înclini bicicleta spre dreapta? Pare absurd, dar e o mișcare esențială și universală în mersul pe două roți – și are o explicație fizică fascinantă.

Fenomenul poartă numele de „contraviraj” (countersteering) și este una dintre acele manevre inconștiente pe care le face aproape orice ciclist.

De ce virajele la bicicletă încep în direcția opusă

Mulți cicliști cred că, pentru a face un viraj, trebuie doar să întoarcă ghidonul în direcția în care vor să meargă. În realitate, dacă faci asta brusc, fără alte ajustări, s-ar putea să ajungi mai degrabă pe asfalt decât în viraj. Motivul? Forțele centrifuge care acționează asupra bicicletei în timpul unui viraj pot destabiliza rapid echilibrul dacă bicicleta nu este înclinată corespunzător.

Pentru a vira în siguranță la stânga, corpul și bicicleta trebuie mai întâi înclinate ușor spre stânga. Dar ca să obții această înclinare, primul pas este o mișcare scurtă și discretă a ghidonului în direcția opusă – în acest caz, spre dreapta. Aceasta declanșează o reacție fizică care înclină bicicleta spre stânga și permite ca forțele gravitaționale și centrifuge să se echilibreze armonios.

Fenomenul este atât de subtil și natural, încât cei mai mulți oameni nici nu realizează că îl execută. E ca o a doua natură – un reflex învățat și repetat instinctiv de fiecare dată când te urci pe bicicletă.

Știința din spatele echilibrului pe două roți

Deși bicicleta este un obiect obișnuit, fizica din spatele funcționării ei este extrem de complexă. De-a lungul timpului, cercetătorii au încercat să explice ce anume o menține în echilibru. În trecut, s-a crezut că efectele giroscopice ale roților – rotirea acestora în timpul mersului – ar fi suficiente pentru a explica stabilitatea. Însă experimente recente au arătat că bicicleta poate sta în echilibru chiar și atunci când efectul giroscopic este eliminat, scriu cei de la IFLScience.

Stabilitatea unei biciclete ține de mai mulți factori combinați: forțele laterale care acționează asupra roții din față, poziția centrului de greutate, reacțiile inerțiale ale ansamblului ghidon-roată și interacțiunea dintre toate acestea. Nu există o explicație simplă, ci mai degrabă un ansamblu de efecte care lucrează împreună.

Mai mult, studiile au arătat că tehnici precum presiunea aplicată pe o pedală, mișcările șoldurilor sau distribuirea greutății în timpul mersului contribuie și ele la stabilitate. Dar contravirajul rămâne cheia inițială pentru declanșarea unui viraj corect.

De ce nu simțim că facem contraviraj

Contravirajul este atât de subtil încât rareori e conștientizat. Este o mișcare de doar câțiva milimetri sau grade, dar este crucială. Când mergem pe bicicletă, mintea noastră procesează instinctiv echilibrul și direcția, iar contravirajul devine parte a reflexului general de a vira. Este unul dintre acele lucruri „pe care le faci fără să știi că le faci” – o strategie involuntară de supraviețuire pe două roți.

Așa că data viitoare când virezi la stânga pe bicicletă, amintește-ți: ai început printr-o scurtă mișcare spre dreapta. Chiar dacă n-ai simțit-o, corpul tău a știut exact ce are de făcut.