13 iun. 2025 | 12:58

Greşeala făcută de piloţii avionului Air India care ar fi dus la tragedie. Detaliul a fost observat şi în filmări de către specialişti

ȘTIRI EXTERNE
Share
Greşeala făcută de piloţii avionului Air India care ar fi dus la tragedie. Detaliul a fost observat şi în filmări de către specialişti
Locul unde s-a prăbușit avionul Air India (FOTO: Profimedia Images)

Tragedia aviatică petrecută joi în India, în care un Boeing 787-8 Dreamliner operat de Air India s-a prăbușit la scurt timp după decolare, a stârnit un val de reacții din partea specialiștilor în aviație. Deși ancheta oficială este încă în desfășurare, primele analize ale experților sugerează că anumite erori de configurare a avionului și decizii din cabina de pilotaj ar fi putut contribui decisiv la deznodământul tragic.

Imagini care ridică semne de întrebare

Zborul AI 171, care decolase din Ahmedabad cu destinația Londra, a fost întrerupt brusc, imediat după decolare. Aeronava s-a prăbușit la doar câteva minute după desprinderea de la sol. Conform raportului emis de Poliția de Stat din Gujarat, aeronava a căzut în faza critică de urcare, provocând moartea a 294 de persoane. Printre victime se aflau și rezidenți, deoarece avionul s-a prăbușit peste o clădire de locuințe.

Analiștii din domeniul aviației, consultând imagini surprinse de martori și filmări difuzate ulterior, au remarcat câteva detalii tehnice îngrijorătoare. Alastair Rosenschen, fost pilot și expert în aviație, a observat că trenul de aterizare al avionului era încă extins în momentul prăbușirii. În mod normal, acesta ar fi trebuit retras imediat după ce avionul începe să urce, tocmai pentru a reduce rezistența la înaintare.

„Menținerea trenului de aterizare coborât poate afecta grav performanța de urcare a avionului și poate indica fie o problemă tehnică, fie o greșeală de operare”, a explicat Rosenschen.

Același specialist a remarcat o altă anomalie: poziționarea flapsurilor, componente ale aripilor esențiale în procesul de decolare. Potrivit acestuia, dacă flapsurile nu sunt ajustate corect pe măsură ce avionul accelerează, aeronava poate pierde rapid portanță și se poate prăbuși.

„Poziționarea greșită a flapsurilor, coroborată cu trenul de aterizare nestrâns, poate fi o combinație fatală”, a avertizat Rosenschen.

„Zbura prea jos și prea încet”

Un alt specialist, Seun Komolafe, pilot de elicopter, a adăugat că viteza și altitudinea foarte reduse ale avionului indică o urcare anormal de lentă. El a subliniat importanța cutiilor negre pentru a înțelege cu exactitate discuțiile și deciziile luate în cabină în acele clipe critice.

Piloții au reușit să transmită semnalul internațional „Mayday” înainte de prăbușire, ceea ce arată că echipajul a conștientizat problema și a încercat să alerteze controlul de trafic. Această reacție rapidă ar putea fi cheia pentru înțelegerea succesiunii evenimentelor.

Într-o intervenție pentru presa românească, Paul Mitu, fost comandant TAROM, a exclus ipoteza unui atac terorist, sugerând mai degrabă o defecțiune tehnică sau o eroare umană ca fiind la originea tragediei. În acest moment, ancheta continuă, iar cutiile negre recuperate de la fața locului vor juca un rol crucial în elucidarea exactă a cauzelor acestui accident devastator.