Gingantul care își mută fabrica din Bulgaria în România. Piața din țara noastră e mult mai profitabilă
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/01/Gingantul-care-isi-muta-fabrica-din-Bulgaria-in-Romania.-Piata-din-tara-noastra-e-mult-mai-profitabila-800x533.jpg)
Gigantul Unilever, unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața bunurilor de larg consum, a decis să închidă fabrica de înghețată din Veliko Târnovo, Bulgaria, și să transfere producția în alte unități ale grupului. Decizia vine la șapte ani după ce compania a achiziționat afacerea, în contextul unor schimbări strategice în structura grupului.
Unilever mută fabrica din Bulgaria în România
Potrivit presei bulgare, Unilever nu a oferit un motiv oficial pentru această decizie. Totuși, mutarea are loc la câteva luni după ce grupul a anunțat separarea diviziei de înghețată de celelalte segmente de business, având în vedere că această ramură a avut rezultate sub așteptări.
Divizia de înghețată, una dintre cele cinci divizii majore ale Unilever, generează vânzări anuale de aproape 8 miliarde de euro. În cazul unor rezultate financiare slabe, multinaționalele implementează strategii de eficientizare, ceea ce poate duce la relocări și închideri de fabrici.
Citește și: O nouă fabrică în România vine cu angajări masive și salarii pe măsură. Unde deschide Schieffer Industries
În ceea ce privește unitatea din Bulgaria, surse din industrie spun că relocarea producției a început în urmă cu un an și jumătate, când a fost luată decizia de închidere a fabricii. Potrivit acelorași surse, fabrica din Veliko Târnovo avea câteva mari probleme: dimensiunea redusă și lipsa unei tehnologii avansate, dar și dificultăți în atragerea forței de muncă.
„Producția de înghețată necesită un volum mare și este un business sezonier. Dacă nu reușești să menții o producție constantă pe tot parcursul anului, devii necompetitiv. Acesta a fost principalul motiv pentru care s-a decis închiderea fabricii din Bulgaria”, a declarat un specialist din industrie.
În schimb, fabrica din România, situată la Suceava, este mult mai mare și beneficiază de tehnologii moderne. Unilever mai deține unități de producție a înghețatei în Ungaria și Polonia, însă fabrica din Suceava s-a dovedit a fi o opțiune mai viabilă pentru relocarea producției din Bulgaria.
Unilever a preluat și firma Betty Ice
În 2018, Unilever a achiziționat businessul de înghețată Betty Ice de la antreprenorul Vasile Armenean pentru aproximativ 80 de milioane de euro. La momentul preluării, Unilever nu avea capacități de producție de înghețată în România, ci doar operațiuni de import și distribuție. De atunci, compania a investit 12 milioane de euro în fabrica din Suceava și plănuiește să mai aloce 4 milioane de euro în perioada 2024-2025.
În România, Unilever gestionează afacerea de înghețată prin compania Betty Ice SRL, care continuă să funcționeze sub acest brand. De asemenea, în 2022 a fost înființată Betty Ice Distribuție SRL, care se ocupă de distribuția produselor. În 2022, Betty Ice a raportat vânzări de 324 milioane de lei, în timp ce noua firmă de distribuție a generat venituri de doar 25.000 de euro.
În afară de businessul de înghețată, Unilever mai deține în România Unilever România SA, care administrează fabrica de condimente de la Ploiești, și Unilever South Central Europe SA, responsabilă de import și distribuție. Până la finalul anului 2023, grupul mai deținea și Good People SA, compania prin care erau administrate brandurile FruFru și Urban Monkey. Însă, în 2024, Unilever a vândut aceste două mărci românești lui Mihai Simiuc, antreprenorul de la care le achiziționase anterior.
Gigantul a anunțat, de asemenea, închiderea fabricii de detergent Dero de la Ploiești, o unitate cu o lungă tradiție, și relocarea producției în alte țări. Aceste decizii fac parte dintr-o strategie amplă de reorganizare și optimizare a operațiunilor Unilever la nivel global.