15 apr. 2025 | 09:30

Gigantul din România care își închide porțile după 120 de ani. Decizia lasă 700 de români fără un loc de muncă, detaliile concedierii colective

BANI
Gigantul din România care își închide porțile după 120 de ani. Decizia lasă 700 de români fără un loc de muncă, detaliile concedierii colective
Concedieri masiva fabrica în faliment / foto: reprezentare AI

Un simbol al industriei românești dispare după mai bine de un secol de activitate. Fabrica de vagoane marfă Astra Rail Industries din Arad, parte a grupului american Greenbrier, își va închide definitiv porțile în această vară. Aproape 700 de angajați vor fi afectați de concedierea colectivă anunțată deja oficial.

Înființată în 1905, unitatea de producție din Arad a reprezentat, timp de peste 120 de ani, un reper pentru industria materialului rulant din România și Europa. Fabrica a livrat peste 250.000 de vagoane în peste 35 de țări și a avut o contribuție importantă la dezvoltarea economică a regiunii. În ciuda acestei istorii impresionante, schimbările din industrie și costurile crescute au dus la decizia de închidere.

De ce se închide fabrica și ce urmează pentru angajați

Conform notificării transmise către Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Arad, 699 dintre cei 777 de angajați ai fabricii vor rămâne fără loc de muncă. Procedura de concediere colectivă va începe la sfârșitul lunii iunie 2025.

Decizia închiderii este motivată de presiunile tot mai mari de pe piața materialului rulant, creșterea costurilor operaționale și constrângerile logistice determinate de vechimea facilității și de amplasarea sa într-o zonă urbană aglomerată. Compania americană Greenbrier a precizat că, pentru a-și păstra competitivitatea, a decis să își concentreze activitatea de producție în fabricile din Caracal și Drobeta Turnu Severin.

Conducerea Greenbrier a anunțat că va colabora cu sindicatele și comunitatea locală pentru a sprijini angajații afectați, inclusiv prin programe de reconversie profesională sau consiliere pentru reintegrarea pe piața muncii.

Moștenirea unei industrii și impactul deciziei asupra regiunii

Fabrica de la Arad a fost un pionier al industriei românești, având o istorie care începe cu fosta uzină MARTA, prima fabrică de automobile de pe teritoriul actual al României. Din 1921, unitatea s-a specializat exclusiv în producția de vagoane, devenind una dintre cele mai importante fabrici din Europa Centrală.

Închiderea acestei unități marchează sfârșitul unei epoci pentru orașul Arad și ridică semne de întrebare cu privire la viitorul economic al regiunii. Pierderea unui angajator de asemenea anvergură afectează nu doar angajații direcți, ci și întreaga rețea de furnizori și servicii conexe.

Compania Greenbrier susține că va continua să investească în România, consolidându-și operațiunile în celelalte două fabrici din țară. Totuși, impactul local rămâne semnificativ, mai ales într-un context economic în care fiecare loc de muncă pierdut se resimte puternic la nivelul comunităților locale.