Gigantul auto care ți-a vândut informațiile în secret, într-un proces de proporții
Într-o eră în care conectivitatea auto este vândută drept lux și inovație, se pare că vine și cu un cost tăcut, dar enorm: intimitatea. General Motors, unul dintre cei mai mari producători auto din lume, este în mijlocul unui nou scandal juridic, de data aceasta în Nebraska, unde a fost dat în judecată pentru că ar fi colectat și vândut datele personale ale șoferilor fără consimțământul acestora.
Mașina ta știe tot – și se pare că spune și altora
Potrivit procurorului general Mike Hilgers, GM, prin divizia sa OnStar, ar fi adunat în mod netransparent date de la milioane de șoferi americani, inclusiv mii de locuitori ai statului Nebraska. Mai exact, ar fi monitorizat comportamente de condus precum frânările bruște, accelerațiile rapide sau virajele strânse, dar și informații despre viteza medie, statusul centurilor de siguranță sau distanțele parcurse.
Aceste informații nu doar că au fost colectate fără o aprobare clară, dar au fost transformate în „scoruri de risc” și vândute mai departe unor terți, inclusiv companii de asigurări. Pe scurt, ceea ce ar fi trebuit să fie o simplă experiență de condus, a devenit o mină de aur pentru GM – și un coșmar al confidențialității pentru șoferi.
Scorul tău de condus, vândut la pachet
Acuzațiile aduse de statul Nebraska sunt dure și bine punctate. Se afirmă că GM a obținut milioane de dolari din aceste practici, prin plăți directe de la companii interesate de datele tale, redevențe în funcție de volumul informațiilor vândute și contracte anuale garantate dacă reușeau să adauge un anumit număr de mașini noi în program.
În centrul sistemului se află OnStar, serviciul telematic de siguranță și conectivitate dezvoltat de GM. Sub pretextul îmbunătățirii experienței la volan și a siguranței, OnStar a cules date din peste 14 milioane de vehicule în SUA. Acestea au fost apoi folosite pentru a crea un „Driving Score” – un fel de notă de comportament rutier care, în mod indirect, ar putea influența costul polițelor de asigurare sau chiar accesul la anumite servicii.
Companiile de asigurări, având acces la aceste scoruri, au putut lua decizii personalizate, ceea ce ridică mari semne de întrebare privind etica și legalitatea procesului. Totul s-a făcut, conform procurorului, fără ca șoferii să fi fost informați clar sau să fi consimțit real la această practică.
„Ai bifat o căsuță”? Nu înseamnă că ți-ai dat acordul
GM susține că toți șoferii implicați și-au dat acordul pentru colectarea și utilizarea datelor. Totuși, Mike Hilgers demontează această apărare, susținând că a fost vorba despre tactici înșelătoare, abuzive și ilegale, menite să strecoare acordul prin termeni obscuri sau formulări vagi din aplicații ori contracte. Cu alte cuvinte, oamenii nu au știut exact pentru ce își dau „acceptul”, iar acest lucru încalcă în mod direct principiile transparenței.
Mai mult, ancheta sugerează că GM a mințit deliberat partenerii de afaceri afirmând că toți șoferii sunt de acord cu vânzarea datelor lor. Pe fondul acestei crize de încredere, Nebraska cere nu doar despăgubiri pentru cetățenii afectați, ci și interzicerea completă a acestor practici în viitor.
Scandalul vine după ce în 2024 The New York Times a publicat o investigație care demonstra că GM transmitea date către brokeri și asiguratori, ceea ce a dus la un proces similar în Arkansas. Acum, lista statelor care își exprimă public îngrijorarea s-ar putea extinde rapid.
Cine deține controlul asupra volanului digital?
Toate aceste controverse ridică o întrebare esențială: într-o lume în care mașinile devin computere pe roți, cine deține de fapt controlul? Dacă fiecare frânare sau accelerare devine un punct într-o bază de date vândută în spate, atunci șoferul rămâne doar un pion într-un sistem digitalizat în care interesele comerciale sunt mascate de promisiuni de confort.
Acest caz nu este despre tehnologie, ci despre încredere. Despre cât de mult contează transparența și protecția datelor personale într-un peisaj auto care devine tot mai opac. Despre dreptul tău de a ști ce informații generezi și cum sunt ele folosite.
Într-o declarație publică, Hilgers a spus: „Nebraskenii merită să colaboreze cu companii cinstite. Ceea ce s-a întâmplat aici este o manipulare. GM trebuie tras la răspundere pentru că nu a spus adevărul despre cum le influențează oamenilor prețul la asigurare. Este inacceptabil.”
Rămâne de văzut dacă alte state vor urma exemplul și dacă GM va fi nevoit să-și regândească radical strategiile de colectare a datelor. Până atunci, poate că ar fi cazul să-ți întrebi mașina cât de multe știe despre tine – și cui îi povestește.