Germania versus SUA: Costurile uriașe din Germania fac din America o fabrică de chilipiruri auto
Industria auto germană, cândva un etalon al eficienței și inovației, se confruntă acum cu o problemă majoră care îi erodează competitivitatea: costurile exorbitante ale forței de muncă. Un nou studiu realizat de firma de consultanță Oliver Wyman scoate la iveală o realitate dureroasă pentru constructorii germani – fabricarea unei mașini în Germania este de departe cea mai scumpă variantă posibilă la nivel global. Comparativ, Statele Unite par un adevărat paradis al producției auto.
Potrivit analizei, costurile legate de forța de muncă – salarii, contribuții la pensii și alte beneficii – se ridică la o medie de 3.300 de dolari pentru fiecare mașină produsă în Germania. În contrast, aceeași cheltuială este de aproximativ 1.340 de dolari în Statele Unite și doar 585 de dolari în China. În cazuri extreme, diferența de cost între o mașină produsă în Germania și una fabricată în China poate ajunge la 7.800 de dolari.
Această presiune financiară este una dintre cauzele principale ale scăderii dramatice a producției interne în Germania – cu peste 25% în ultimul deceniu. Dacă tendința continuă, nu doar marii producători vor fi afectați, ci și lanțul extins de furnizori locali, în special cei de dimensiuni medii. Potrivit lui Fabian Brandt, directorul pe Germania al Oliver Wyman, viitorul producției auto în țară este serios pus sub semnul întrebării.
„Dacă volumele continuă să scadă, mulți furnizori de dimensiuni medii fie ne vor părăsi, fie vor da faliment”, a declarat acesta pentru publicația Handelsblatt.
SUA devine tot mai atractivă pentru producătorii europeni
Pe lângă tarifele impuse de administrația Trump – care încep să producă efecte semnificative – costurile mai scăzute cu forța de muncă din Statele Unite oferă un alt stimulent important pentru mutarea producției peste Ocean. În cazul Audi, de exemplu, s-ar putea vorbi pentru prima dată de o uzină în SUA.
Faptul că o mașină produsă în America este cu aproape 60% mai ieftină din punct de vedere al forței de muncă decât una fabricată în Germania face ca ideea relocării să devină din ce în ce mai realistă. Nu doar America pare însă o opțiune viabilă – alte țări devin tot mai atractive din acest punct de vedere, în special pentru companiile care vor să-și protejeze marjele de profit.
România, spre exemplu, are un cost de doar 273 de dolari per vehicul, în timp ce în Mexic acesta este de 305 dolari.
Marocul, campionul mondial al eficienței costurilor auto
Dacă ai crezut că China este liderul absolut al producției auto ieftine, Marocul vine cu o surpriză de proporții. Conform aceluiași studiu, costul forței de muncă per vehicul în această țară este de doar 106 dolari – adică de peste 30 de ori mai mic decât în Germania! Această cifră incredibilă ridică însă semne de întrebare serioase despre condițiile de muncă și salariile din aceste fabrici. La uzina Renault din Maroc, muncitorii lucrează pentru sume care ar părea aproape ireale într-o țară din Europa de Vest.
Situația pune în lumină o dilemă morală și economică: unde se trage linia între optimizarea costurilor și exploatarea forței de muncă? Este eficiența o scuză suficientă pentru a justifica astfel de diferențe uriașe? În timp ce producătorii de automobile caută mereu noi modalități de a-și reduce costurile, aceste cifre ne reamintesc că nu toate economiile sunt create egal.
Deși Germania rămâne un simbol al calității și ingineriei de top, viitorul producției auto pe teritoriul său este pus sub presiune de realitățile economice globale. Dacă nu se găsesc soluții sustenabile pentru reducerea acestor costuri fără a sacrifica drepturile muncitorilor, industria auto germană riscă să piardă teren în fața unor piețe mai flexibile și mai ieftine.