25 nov. 2025 | 10:17

Frida Kahlo doboară un record mondial cu „Visul (Patul)”, adjudecat pentru 54,7 milioane de dolari

ENTERTAINMENT
Share
Frida Kahlo doboară un record mondial cu „Visul (Patul)”, adjudecat pentru 54,7 milioane de dolari
Foto: El Sueono, Frida Kahlo

Frida Kahlo revine în centrul atenției internaționale după ce unul dintre cele mai încărcate emoțional tablouri ale sale a fost vândut pentru o sumă istorică. „Visul (Patul)” – o lucrare realizată în 1940 – a devenit cea mai scumpă operă de artă semnată de o femeie vândută vreodată la licitație, confirmând fascinația crescândă pentru creațiile artistei mexicane și pentru universul suprarealist feminin din prima jumătate a secolului XX. Rezultatul spectaculos marchează un moment definitoriu pentru piața globală de artă și pentru reevaluarea continuă a operei suprarealistelor.

Un record mondial care rescrie ierarhiile pieței de artă

Licitarea tabloului la Sotheby’s New York a pornit cu o estimare situată între 40 și 60 de milioane de dolari, astfel că șansele de a depăși atât recordul personal al artistei, cât și recordul mondial pentru o lucrare semnată de o femeie erau deja ridicate. Vânzarea finală s-a oprit la 47 de milioane de dolari fără comisioane, însă suma totală achitată a ajuns la 54,7 milioane, consolidând poziția Fridei Kahlo într-o zonă în care operele feminine sunt rareori evaluate la nivelul celor semnate de artiști consacrați ai canonului masculin.

Interesant este că această lucrare fusese achiziționată ultima oară în 1980 pentru aproximativ 51.000 de dolari, ceea ce înseamnă o creștere procentuală uluitoare, de peste 100.000% în mai puțin de cincizeci de ani. Reprezentanta care a adjudecat tabloul prin telefon, Anna Di Stasi, a acționat pentru un client anonim, iar misterul din jurul cumpărătorului contribuie suplimentar la aura culturală care înconjoară pictura.

Recordul doboară precedentul deținut de Georgia O’Keeffe cu „Jimson Weed / White Flower No. 1”, vândut în 2014 pentru 44,4 milioane de dolari, și marchează un moment simbolic pentru reevaluarea largă a operelor realizate de femei în istoria artei moderne.

Contextul licitației și interesul muzeelor pentru lucrare

„Visul (Patul)” a fost inclus în licitația tematică „Exquisite Corpus”, un omagiu adus celebrului joc suprarealist „cadavrul exquis”. Selecția a reunit peste 80 de lucrări, printre care piese de Salvador Dalí, René Magritte, Max Ernst sau Dorothea Tanning, construind un traseu coerent prin istoria suprarealismului și prin expansiunile sale contemporane.

Un detaliu important a fost lectura făcută de Oliver Barker la începutul sesiunii, în care au fost enumerate muzeele care au solicitat deja lucrarea pentru expoziții viitoare. Programările confirmate până în 2028 includ instituții majore precum Museum of Fine Arts Houston sau Tate Modern, care pregătește o amplă expoziție dedicată Fridei Kahlo și influenței sale asupra artiștilor moderni și contemporani.

Acest interes muzeal accentuat confirmă statutul unic al picturii în cadrul operei artistei, deși nu se numără printre imaginile sale cele mai mediatizate. Experții o consideră totuși o lucrare-cheie, tocmai datorită intensității emoționale și a simbolisticii complexe cu care artista își reprezintă corpul fragil, condiția umană și relația permanentă dintre viață și moarte.

Sensurile simbolice ale tabloului și locul lui în biografia Fridei Kahlo

„Visul (Patul)” o prezintă pe Kahlo dormind într-un pat colonial cu baldachin, suspendat printre nori, înconjurată de frunze și liane, elemente care trimit la ideea regenerării. Deasupra patului, un schelet împodobit cu dinamite ține în brațe un buchet de flori, o imagine care juxtapune frumusețea, fragilitatea și pericolul latent. Criticii de artă au interpretat această reprezentare ca pe o expresie a tensiunii dintre vulnerabilitatea fizică a artistei și forța creativă care a definit întreaga ei carieră.

Simbolistica tabloului este strâns conectată cu viața personală a Fridei Kahlo. Accidentul grav de autobuz suferit la vârsta de 18 ani a transformat patul într-un spațiu al izolării, al durerii, dar și al creației. Numeroase opere ale sale pornesc din această intersecție dintre corpul suferind și universul interior bogat, încărcat de mitologie mexicană, elemente onirice și aluzii politice.

Deși adesea încadrată în suprarealism, Kahlo a respins această etichetă, afirmând că nu pictează vise, ci propria realitate. Tocmai această poziționare între introspecție radicală și imaginar simbolic îi oferă un statut unic în istoria artei mexicane și internaționale.

Vânzarea record vine la scurt timp după o altă tranzacție majoră – „Portretul lui Elisabeth Lederer” de Gustav Klimt, adjudecat pentru 236,4 milioane de dolari – semn că finalul de an 2025 confirmă o efervescență rară pe piața de artă. În acest context, succesul Fridei Kahlo nu este doar o victorie personală postumă, ci și un moment cultural esențial pentru recunoașterea femeilor artiste și pentru reconfigurarea sensibilităților care influențează colecționarii și instituțiile muzeale de top.