Ford ți-ar putea pune viața în pericol cu 1,3 milioane de mașini aflate sub investigație. Schimbă viteza din senin
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/2616-body02-2024-ford-f-150-fron.jpg)
Autoritățile americane investighează o problemă gravă la unele dintre cele mai vândute vehicule din America: pickup-urile Ford F-150 produse între 2015 și 2017. Aproximativ 1,3 milioane de unități sunt vizate de o anchetă federală declanșată după ce mai mulți șoferi au reclamat schimbări bruște de treaptă în timpul mersului, unele dintre ele atât de bruște încât au dus la blocarea roților spate. Pe scurt, mașina poate decide singură să retrogradeze o treaptă, fără avertisment și fără nicio logică aparentă, chiar și în timpul rulării pe autostradă.
Este o problemă care nu doar pune în pericol siguranța celor aflați la volan, ci și a celorlalți participanți la trafic. Iar dacă investigația va confirma existența unui defect, Ford ar putea fi obligată să recheme în service peste un milion de vehicule, într-o acțiune de amploare ce nu poate fi remediată simplu printr-un update de software la distanță.
Transmisii automate inteligente, dar… periculoase
În mod normal, o transmisie automată modernă este proiectată să anticipeze nevoile șoferului și să schimbe treptele în funcție de condițiile de drum, accelerație și stil de condus. Însă, în cazul acestor modele F-150, sistemul pare să sufere de o eroare gravă: în loc să anticipeze, reacționează necontrolat. Peste 130 de reclamații au fost înregistrate de autorități până în prezent, toate semnalând același comportament: retrogradări neașteptate ale transmisiei în timpul mersului, uneori în plină autostradă.
Unele dintre aceste retrogradări duc la blocarea roților din spate, cu potențial periculos mai ales în condiții meteo nefavorabile. Practic, camioneta poate reacționa ca un vehicul testat pe o platformă de derapaj controlat, dar fără intenția șoferului – și cu riscul de a provoca un accident.
Camioanele afectate folosesc o cutie automată cu șase trepte, disponibilă înainte de lansarea transmisiei automate cu 10 trepte începând cu anul model 2018. Deocamdată, ancheta este în faza preliminară, condusă de Office of Defects Investigation (ODI), parte a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
Ce ar putea urma pentru proprietarii acestor modele
Dacă ancheta va descoperi un defect de fabricație sau o problemă în software-ul de control al transmisiei, Ford ar putea fi obligată să lanseze o rechemare masivă în service. Estimările inițiale arată că ar fi vizate 1.270.970 de vehicule. O astfel de campanie nu ar fi una simplă, de tip over-the-air, cum s-a mai văzut la producători precum Tesla. Vorbim, cel mai probabil, de reprogramări sau înlocuiri de componente în service-uri, ceea ce implică timp, costuri și disconfort pentru clienți.
Este relevant de menționat că această problemă vine într-un context în care Ford a anunțat recent un alt recall pentru mai multe modele, inclusiv F-150, Super Duty, Maverick, Expedition și Lincoln Navigator. Acolo era vorba de un bug software care împiedica funcționarea frânelor de remorcă electrice, remediat printr-un update de soft. Însă problema actuală este una de o gravitate net superioară, implicând comportamentul fundamental al transmisiei în mers.
Siguranța activă și reputația mărcii, în joc
Pe fondul unei competiții intense în zona pickup-urilor – un segment esențial pe piața americană – orice semn de nesiguranță poate afecta serios imaginea unei mărci. F-150 este, de ani buni, cel mai bine vândut vehicul din SUA, iar probleme de acest gen ar putea afecta încrederea consumatorilor, mai ales în contextul tranziției către versiuni electrice, unde complexitatea sistemelor crește.
Mai mult, problemele de transmisie nu sunt doar neplăceri tehnice: ele pot duce la accidente, la răspundere legală și la procese colective. Pentru moment, autoritățile nu au ordonat rechemarea oficială, dar ancheta ODI ar putea duce exact în această direcție.
Dacă deții un F-150 fabricat între 2015 și 2017, ar fi prudent să rămâi atent la eventuale notificări din partea producătorului sau a autorităților. Iar dacă ai experimentat vreun comportament suspect din partea transmisiei, e recomandat să te adresezi imediat unui service autorizat sau să raportezi cazul către NHTSA, conform Carscoops.com.