Ford spune adio și oprește producția uneia dintre cele mai iubite mașini ale sale, după aproape 30 de ani
Ford a confirmat oficial că a construit ultimul exemplar al modelului Focus, compacta care a marcat drumurile Europei timp de aproape trei decenii. Ultima mașină, un hatchback alb cu cinci uși, a ieșit de pe linia de asamblare a uzinei Saarlouis din Germania, punând capăt unei istorii de 27 de ani pentru unul dintre cele mai vândute modele ale mărcii.
Un final de drum pentru Focus, după 27 de ani
Lansat în 1998 ca succesor pentru Escort, Ford Focus a fost gândit de la început ca „mașină globală”, aceeași bază tehnică fiind vândută în Europa, America de Nord și alte piețe importante. De-a lungul celor patru generații, Focus a devenit un reper în segmentul compactelor, combinând prețul accesibil cu un comportament rutier considerat printre cele mai plăcute din clasă.
În aproape 30 de ani, modelul a depășit 12 milioane de unități vândute la nivel mondial, fiind ani la rând în topurile de vânzări din Europa și Marea Britanie. Versiunile sportive ST și, mai ales, RS au cimentat reputația Focus ca hot hatch veritabil, cu motoare turbo puternice și un șasiu care oferea senzații de raliu pe șosea, devenind modele de cult pentru pasionați.
Ultimul Focus a fost produs la Saarlouis, uzina care a fabricat modelul pentru piața europeană. Acolo, varianta de performanță ST a ieșit din producție în septembrie 2025, iar în noiembrie a fost oprită și linia pentru versiunile de serie, marcând sfârșitul unei ere atât pentru fabrică, cât și pentru compactele clasice Ford.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/11/Modele-ford-focus.jpg)
O imagine cu o trecere în revistă a evoluției, de-a lungul anilor, a designului modelului Ford Focus.
De ce renunță Ford la o mașină atât de iubită
În spatele acestei decizii nu stă lipsa de clienți, ci schimbarea radicală a strategiei mărcii, scriu cei de la AutoExpress.co.uk. În ultimii ani, Ford a anunțat clar că își va concentra resursele pe SUV-uri, crossovere și, mai ales, pe modele electrice. În Europa, locul lui Focus este preluat treptat de crossovere precum Explorer și Capri, construite pe platforme dedicate vehiculelor electrice sau electrificate, în acord cu planurile de decarbonizare ale industriei auto.
Oficiali ai companiei au recunoscut că, deși compactele precum Focus și Fiesta erau „iubite de foarte mulți clienți”, marjele de profit erau tot mai mici. Costurile pentru adaptarea la normele de emisii, dezvoltarea de sisteme moderne de siguranță și conectivitate și concurența acerbă din segment au făcut ca modelul să fie tot mai greu de justificat economic, în timp ce SUV-urile și crossoverele aduc câștiguri mai mari pe fiecare mașină vândută.
Decizia de a scoate din gamă Focus, după ce Fiesta și Mondeo au dispărut deja, a lăsat Ford aproape fără turisme clasice în Europa, gama fiind dominată acum de SUV-uri și vehicule utilitare. Pentru mulți șoferi, asta înseamnă dispariția unei opțiuni echilibrate între preț, spațiu și plăcerea de a conduce, într-un segment în care Focus a fost ani la rând una dintre mașinile-etalon.
Chiar dacă liniile de producție s-au oprit, Focus va continua să circule mulți ani pe drumuri, iar Ford promite să asigure în continuare piese, service și suport pentru milioanele de proprietari din toată lumea. Pentru fanii modelului, însă, închiderea uzinei pentru Focus marchează nu doar sfârșitul unei mașini, ci și sfârșitul unei epoci în care compactele accesibile puteau fi și extrem de plăcute la condus.