02 iun. 2025 | 14:29

Ford, din nou în centrul atenției: peste 1 milion de mașini rechemate din cauza unei erori software

AUTO
Share
Ford, din nou în centrul atenției: peste 1 milion de mașini rechemate din cauza unei erori software
Ce vehicule sunt afectate și care este problema la Ford

Ford face din nou valuri în industria auto, de această dată cu o rechemare masivă care afectează peste 1.075.000 de vehicule în Statele Unite. Problema? O defecțiune software ce afectează afișarea corectă a camerei video pentru mersul înapoi, o funcție esențială pentru siguranța rutieră. Cu peste 50 de rechemări deja înregistrate în 2025, constructorul auto din Michigan ocupă primul loc detașat în topul neplăcut al producătorilor cu cele mai multe probleme semnalate în acest an.

Rechemarea actuală acoperă o gamă largă de modele, de la SUV-uri și pickup-uri până la vehicule electrice și de lux, ceea ce subliniază amploarea și complexitatea problemei. Iar în contextul unei industrii din ce în ce mai dependente de software și tehnologii conectate, acest caz ridică întrebări serioase despre fiabilitatea sistemelor informatice din mașinile moderne.

Potrivit raportului oficial emis de NHTSA (Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi din SUA), problema vine de la un defect în software-ul modulului de interfață pentru accesorii (APIM), care controlează sistemul multimedia și camera video pentru mersul înapoi. Imaginile furnizate de cameră pot întârzia, pot îngheța sau nu se afișează deloc atunci când mașina este în marșarier. Într-o lume în care parcarea și manevrele în spații strâmte se bazează din ce în ce mai mult pe camere video, această defecțiune poate pune în pericol atât șoferii, cât și pietonii.

Modelele afectate includ Ford Bronco, F-150, Edge (2021-2024), Escape, Corsair, F-250 până la F-600 (2023-2024), dar și vehiculele Ford Expedition, Transit (2022-2025), Mustang, Ranger, Mach-E și Lincoln Nautilus. Lista continuă cu Navigatorul (2022-2024) și alte modele emblematice. Intervenția presupune o actualizare de software care se poate face fie la dealer, fie over-the-air (OTA), pentru cei care au vehicule compatibile cu acest sistem. Pentru actualizarea la distanță, este nevoie de conexiune Wi-Fi stabilă.

Deși Ford susține că nu există pericole majore imediate și că nu au fost raportate accidente grave sau victime, compania recunoaște un incident minor cu pagube materiale. În mod interesant, autoritățile au fost alertate încă din ianuarie 2025, după ce au primit zeci de reclamații de la proprietarii modelelor F-150 produse între 2021 și 2023.

Ford domină topul rechemărilor în 2025, iar decalajul este uriaș

Cu peste 50 de rechemări în primele cinci luni din 2025, Ford conduce detașat în clasamentul producătorilor auto cu cele mai multe probleme tehnice. Pe locul al doilea se află Grupul Volkswagen, cu 14 rechemări, urmat de General Motors și Stellantis, fiecare cu câte 11. Mercedes-Benz și Honda completează topul, ambele cu câte 9 rechemări până la jumătatea lunii mai. Prin comparație, în 2024, Stellantis a fost lider cu 71 de rechemări — o performanță pe care Ford pare hotărât să o depășească anul acesta.

Rechemările din 2025 nu sunt doar numeroase, ci și variate. De exemplu, Ford a mai retras modele precum Explorer, Aviator și Expedition din cauza unor probleme la centurile de siguranță. Volkswagen, pe de altă parte, a avut una dintre cele mai ciudate rechemări: furgoneta electrică ID.Buzz a fost rechemată pentru că banca de pe rândul al treilea era prea lată în raport cu numărul de centuri de siguranță. Soluția? Instalarea unor elemente de finisaj care reduc spațiul disponibil pentru pasageri.

În acest context, industria auto pare să traverseze o perioadă de tranziție riscantă, în care complexitatea digitală depășește, uneori, capacitatea de control a producătorilor. Odată cu creșterea numărului de componente software, riscurile asociate defectelor de programare devin din ce în ce mai mari — și mult mai greu de anticipat.

Ce înseamnă pentru șoferi și care sunt pașii următori

Cei care dețin modele Ford afectate de această rechemare vor primi notificări oficiale prin poștă între 19 și 23 mai, iar dealerii au fost deja informați începând cu data de 12 mai. Proprietarii care au vehicule compatibile cu actualizări OTA sunt sfătuiți să își conecteze mașinile la o rețea Wi-Fi pentru a instala patch-ul necesar. Ceilalți trebuie să se prezinte la un dealer autorizat pentru intervenție.

Chiar dacă nu există simptome evidente sau avertismente pe bord înainte ca problema să apară, nu ignora notificarea de rechemare. Un sistem de cameră de mers înapoi defect poate părea un inconvenient minor, dar poate duce la situații periculoase în trafic.

Dacă ai un model din gama menționată și nu ai primit încă nicio informare, merită să verifici online sau să contactezi un service autorizat Ford. Mai bine previi, decât să regreți. Iar în era digitală, o simplă actualizare de software poate face diferența între un drum sigur și o problemă costisitoare.