27 iun. 2025 | 09:48

Familia unui elev român a dat în judecată Ministerul Educației după examenul de Evaluare Națională. Ce notă obținuse școlarul la examen

Social
Share
Familia unui elev român a dat în judecată Ministerul Educației după examenul de Evaluare Națională. Ce notă obținuse școlarul la examen
FOTO: Profimedia Images

Un caz fără precedent a ajuns în instanță după ce familia unui elev din București, nemulțumită de modul în care a fost notată lucrarea de Limba și literatura română la Evaluarea Națională 2023, a decis să dea în judecată Ministerul Educației. Miza: corectarea unei erori pe care familia o consideră evidentă, comisă în cadrul unei proceduri care, teoretic, trebuia să asigure transparență și obiectivitate.

Ce a declanșat acțiunea în instanță

Inițial, elevul obținuse nota 9,20, calculată ca medie între două punctaje – 9,40 și 9,00. După depunerea contestației, nota i-a fost scăzută la 8,25, în urma unei reevaluări ce a stabilit notele de 8,50 și 8,00. În loc să lămurească situația, contestația a adâncit confuzia și a alimentat suspiciunile legate de corectitudinea procesului de notare.

Familia a analizat în detaliu lucrarea copilului, comparând răspunsurile sale cu baremul oficial. Potrivit concluziilor lor, mai multe răspunsuri obiective – în special de gramatică – au fost punctate greșit sau omise complet. Cu toate că diferența totală de punctaj era de 0,90 puncte (90 de sutimi), aceasta nu a fost suficientă pentru o a doua reevaluare, conform regulilor în vigoare, care prevăd o recorectare doar în cazul unei abateri de minimum un punct între notele inițiale și cele de contestație.

„În total, sunt 90 de puncte (sutimi) care nu au fost acordate, potrivit documentelor depuse la dosar de către Ministerul Educației”, a explicat avocatul familiei, Victor Stănilă. Mai grav, susține acesta, eroarea s-a produs la itemi cu răspunsuri obiective, unde nu există loc de interpretare, ceea ce transformă problema într-o eroare materială clară, și nu într-o dispută de opinie.

Ministerul s-a apărat, instanța a cerut dovezi

Ministerul Educației a încercat inițial să respingă acuzațiile, redactând un proces-verbal prin care susținea că lucrarea fusese corect analizată și că nu existau greșeli materiale. Instanța, însă, a cerut și borderoul de notare detaliat, defalcat pe itemi, în care s-a constatat că punctajul fusese acordat eronat.

„Acest caz nu este despre un punct în plus sau în minus. Este despre eșecul unui sistem educațional care decide viitorul academic al zecilor de mii de copii”, a subliniat Victor Stănilă. Familia a formulat și o plângere penală pentru posibile fapte de fals intelectual, abuz și neglijență în serviciu.

Potrivit avocatului, problemele se datorează și faptului că, deși în 2023 corectarea a fost digitalizată, sistemul nu a reușit să semnaleze diferențele între evaluatori, iar în procesul de contestații au fost implicați profesori din afara corpului evaluatoriilor acreditați. Curtea de Apel București a respins acțiunea ca neîntemeiată, dar familia nu renunță. A fost depus recurs, iar lupta continuă.

„Dacă acceptăm ca erorile evidente să rămână nereparate, compromitem întregul sens al contestației și încrederea publicului în sistemul de educație”, a concluzionat avocatul Stănilă.