Fabergé, bijutierul țarilor și cele mai scumpe ouă din lume. Povestea unui brand luxos de legendă
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/05/Faberge-bijutierul-tarilor-si-cele-mai-scumpe-oua-din-lume.-Povestea-unui-brand-luxos-de-legenda.jpg)
Povestea Casei Fabergé începe într-un loc și într-un context neașteptat: în Franța secolului al XVII-lea, într-un mic sat din Picardia numit La Bouteille. Familia Favri, de religie protestantă, a fost forțată să plece din țară în urma edictului de la Fontainebleau (1685), care le interzicea hughenoților să-și mai practice religia. Alături de alte sute de mii de protestanți francezi, membrii familiei Favri se îndreaptă către Europa Centrală și de Nord. În timp ce își croiesc un nou destin prin țările protestante ale epocii — Prusia, Țările de Jos, Elveția —, numele lor suferă modificări: din Favri devine Fabrier, apoi Faberge.
Începuturile brandului Fabergé, de la persecuții religioase la aurul Romanovilor
În secolul al XIX-lea, Gustav Faberge, urmaș al acestei familii, se stabilește la Sankt Petersburg și urmează ucenicia sub îndrumarea unor maeștri bijutieri renumiți.
În 1841 obține titlul de maestru aurar, iar un an mai târziu își deschide propriul atelier de bijuterii. Pentru a se adapta modei francofile a elitei ruse și pentru a părea mai sofisticat, adaugă accentul francez numelui său, devenind Fabergé.
În 1846, în familia Fabergé se naște Peter Carl, fiul care avea să transforme afacerea într-un imperiu al luxului. Carl studiază în Germania și își perfecționează meșteșugul în atelierele din Europa de Vest.
În 1872 revine în Rusia și preia afacerea familiei. În câțiva ani, prin colaborarea cu fratele său Agathon, un talentat designer, duce firma la un nou nivel artistic și comercial.
Bijutierul Casei Imperiale și începutul legendei
Ascensiunea Casei Fabergé este strâns legată de aprecierea pe care a primit-o din partea familiei Romanov. În 1882, după moartea mentorului său Hiskias Pendin, Carl Fabergé devine oficial maestru aurar.
Participarea la Expoziția pan-rusă de la Moscova și restaurarea unor obiecte din colecția Muzeului Ermitaj îl propulsează în atenția țarului Alexandru al III-lea. Impresionat de o replică a unei brățări scitice, acesta îl numește furnizor oficial al Curții Imperiale.
Astfel începe, în 1885, tradiția ouălor Fabergé. Țarul dorește un cadou special de Paște pentru soția sa, Maria Feodorovna, o piesă elegantă și spectaculoasă, dar păstrând forma tradițională a unui ou. Fabergé creează un ou din email alb, care se deschide și dezvăluie un gălbenuș de aur.
În interiorul acestuia se află o găinușă, tot din aur, care la rândul ei adăpostește o miniatură a coroanei imperiale și un pandantiv cu rubin. Succesul este imens, iar Fabergé primește libertate artistică totală, cu o singură condiție: fiecare ou trebuie să ascundă o surpriză în interior.
De atunci și până la Revoluția din 1917, Casa Fabergé creează anual câte un ou pentru țarina Maria, iar după urcarea pe tron a lui Nicolae al II-lea, alte ouă pentru soția acestuia, Alexandra. În total, 50 de ouă imperiale vor fi create pentru familia Romanov, alături de alte 15 pentru clienți privați.
Capodopere ale bijuteriei: cele mai spectaculoase ouă Fabergé
Ouăle Fabergé nu sunt simple obiecte decorative; ele sunt capodopere tehnice și estetice, care îmbină aurul, emailul, pietrele prețioase și mecanisme sofisticate. Fiecare an aduce un nou design, mai elaborat și mai creativ decât precedentul. Printre cele mai impresionante ouă se numără:
- Oul Încoronării (1897): creat pentru țarina Alexandra, conține o replică minuțioasă a trăsurii imperiale, realizată din aur și email, cu detalii ce au necesitat 15 luni de muncă.
- Oul Trenului Transsiberian (1900): dedicat inaugurării liniei ferate transcontinentale, include o miniatură perfect funcțională a unui tren din aur.
- Oul Lebedei (1906): ascunde în interior o lebădă mecanică, simbol al loialității și iubirii.
- Oul de Iarnă (1913): considerat cel mai scump ou Fabergé, decorat cu cristale de rocă și diamante, evaluat la 24.700 de ruble în epocă.
În ciuda costurilor uriașe și a complexității realizării, profitul direct obținut de Fabergé din aceste ouă era relativ mic. Atelierul era motivat mai degrabă de provocarea artistică, de renumele internațional și de aprecierea familiei imperiale.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/05/Celebrul-bijutier-Peter-Carl-Faberge.-Foto-Forbes.jpg)
Celebrul bijutier Peter Carl Fabergé. Foto Forbes
Declinul unei epoci și renașterea simbolică
Prăbușirea Imperiului Țarist în urma Revoluției din 1917 a pus capăt epocii Fabergé în Rusia. Casa de bijuterii a fost naționalizată în 1918, iar Carl Fabergé a reușit să fugă în exil, stabilindu-se în Elveția, unde a murit în 1920.
Fiii săi au fost arestați, însă au reușit, cu eforturi mari, să evadeze și să părăsească Rusia în anii următori. În timpul regimului bolșevic, multe dintre ouăle imperiale au fost confiscate și depozitate în seifurile Kremlinului.
Ulterior, în anii ’20 și ’30, Stalin a vândut 14 dintre acestea către colecționari occidentali, în schimbul valutei necesare dezvoltării regimului. Astfel, unele dintre capodoperele Fabergé au supraviețuit istoriei tumultuoase a secolului XX.
Astăzi, dintre cele 50 de ouă imperiale, 43 se cunosc ca fiind păstrate în colecții muzeale și private. Nouă dintre acestea se află la Muzeul Fabergé din Sankt Petersburg, în timp ce trei aparțin familiei regale britanice.
Printre ele, Oul Mozaic, cumpărat de regele George al V-lea, conține portretele copiilor Romanov, iar Oul cu colonade, un ceas în forma unui templu antic, simbolizând nașterea Țareviciului Alexei.
Moștenirea Fabergé: artă, lux și fascinație
De-a lungul timpului, ouăle Fabergé au devenit simboluri ale unui lux pierdut, ale unei epoci apuse în fast, dar și expresia pură a rafinamentului artistic. Moștenirea Casei Fabergé este astăzi conservată nu doar prin obiectele rămase, ci și prin fascinația continuă a colecționarilor, muzeelor și publicului larg.
În prezent, pe piața de artă, un ou Fabergé poate atinge valori de zeci de milioane de dolari. Iar numele Fabergé rămâne sinonim cu excelența în bijuterie, o emblemă a artei decorative din Belle Époque, comparabilă doar cu cele mai mari case de lux din lume.
De la o familie de refugiați religioși din nordul Franței, până la fastul Curții Imperiale Ruse și înapoi în muzeele occidentale, povestea Fabergé este una a supraviețuirii prin frumusețe, inovație și măiestrie. În ouăle sale delicate, Carl Fabergé a închis nu doar surprize scumpe, ci întreaga nostalgie a unui imperiu pierdut.