Europa renunță la regulile stricte pentru mașinile autonome electrice, în speranța că va opri războiul comercial cu Trump
Într-o mișcare surprinzătoare și dramatică, Uniunea Europeană se pregătește să renunțe la regulile riguroase care privesc autoturismele autonome electrice, sperând astfel să calmeze tensiunile comerciale intense cu administrația președintelui american Donald Trump. Această schimbare majoră de politică ar putea semnala sfârșitul unui conflict economic care a adus prejudicii semnificative industriei auto europene, scrie Politico.
Bruxelles-ul schimbă strategia și își temperează standardele
Decizia recentă a Comisiei Europene marchează o abatere semnificativă de la poziția inflexibilă adoptată în trecut, când standardele stricte pentru mașini autonome au blocat chiar și negocieri de amploare, cum a fost cazul unui acord transatlantic eșuat acum un deceniu. Noile propuneri ale Bruxelles-ului implică adoptarea unor reguli mai permisive, inspirate de cele din Statele Unite, unde procesul de certificare al vehiculelor autonome este mai simplu și mai rapid.
Actualmente, Europa respectă reguli dezvoltate sub egida Organizației Națiunilor Unite, bazate pe proceduri stricte, cum ar fi aprobarea individuală a fiecărui vehicul de către autorități. În SUA, constructorii auto își asumă responsabilitatea de a declara conformitatea vehiculelor proprii, fără verificări aprofundate ale autorităților. Această diferență majoră de abordare a dus la întârzieri considerabile pentru implementarea tehnologiei autonome în Europa, lucru care a frustrat constructorii americani, în special Tesla.
Această mișcomunicare transatlantică a determinat UE să ia în considerare o concesie fără precedent în negocierile comerciale cu SUA, în speranța reducerii tarifelor de 25% aplicate în prezent autoturismelor și pieselor auto europene exportate peste ocean.
Industria auto europeană, sub presiunea tarifelor americane
Situația actuală este dificilă mai ales pentru industria auto germană, principalul exportator european către Statele Unite. Potrivit unui raport al JATO Dynamics, companiile germane au fost responsabile pentru 73% din vehiculele exportate de Europa în SUA în 2024. Tarifele punitive de 25% aplicate de administrația Trump au generat pierderi masive și au amenințat profitabilitatea acestor producători cheie, inclusiv BMW, Volkswagen și Mercedes-Benz.
Îngrijorările majore au fost exprimate în cadrul unor discuții recente la care au participat ministrul german al Economiei, Katharina Reiche, comisarul european pentru comerț Maroš Šefčovič și liderii marilor producători auto germani. Industria solicită urgent o soluție rapidă, deoarece tarifele americane erodează rapid competitivitatea pe piața SUA.
Cancelarul german Friedrich Merz a plecat deja la Washington pentru a purta discuții cu oficialii americani, în încercarea de a găsi un compromis rapid și sustenabil.
Totuși, chiar dacă Europa este dispusă să cedeze pe tema vehiculelor autonome electrice, analiștii consideră că administrația Trump ar putea cere concesii suplimentare și nu va accepta o rezolvare parțială a conflictului comercial fără negocieri mai ample. O persoană apropiată negocierilor a declarat că sectorul auto reprezintă o miză crucială pentru SUA și este improbabil să fie abandonată această presiune fără obținerea unor beneficii clare în alte domenii.
Astfel, Europa se află într-un moment delicat, în care fiecare decizie poate avea consecințe majore pentru viitorul relațiilor transatlantice și pentru stabilitatea economică a industriei auto europene.