31 iul. 2025 | 12:07

Elon Musk devine o problemă pentru întreaga industrie EV: când un CEO dărâmă ce a construit

AUTO
Share
Elon Musk devine o problemă pentru întreaga industrie EV: când un CEO dărâmă ce a construit
De la inovator la personaj politic: cum s-a rupt relația dintre Musk și liberali

Industria vehiculelor electrice (EV) părea de neoprit acum câțiva ani, iar Tesla era considerată vârful de lance al acestei revoluții. Dar în 2025, lucrurile s-au schimbat radical.

Un nou studiu publicat în revista Nature arată că reputația controversată a lui Elon Musk nu afectează doar imaginea Tesla, ci și interesul general pentru mașinile electrice, în special în rândul liberalilor americani. Fenomenul are un nume deja: efectul de respingere Tesla.

Potrivit cercetătorilor, intențiile de cumpărare a vehiculelor electrice au scăzut vizibil în rândul liberalilor, în mod special când vine vorba de Tesla, dar și – într-o măsură mai mică – de EV-uri în general. Iar acest recul este alimentat de acțiunile și declarațiile publice ale lui Musk, care s-a poziționat tot mai clar în zona conservatoare a politicii americane, susținându-l pe Donald Trump și asumând un rol activ în administrația sa.

Totul a început în noiembrie 2023, când Elon Musk a devenit tot mai vocal în susținerea unor politici de dreapta. Punctul de cotitură a fost sprijinul public pentru Donald Trump, exprimat chiar în ziua tentativei de asasinat din iulie 2024. Musk a postat pe X (fostul Twitter) că îl susține complet pe Trump și i-a urat însănătoșire grabnică.

După victoria acestuia în alegerile din noiembrie 2024, Musk a primit conducerea Departamentului pentru Eficiență Guvernamentală (DOGE), o structură nou creată cu scopul de a „tăia birocrația”. În realitate, DOGE a eliminat finanțări importante pentru agenții federale și a dus la concedieri masive. Printre cele mai grave efecte s-a numărat diminuarea drastică a bugetului USAID, ceea ce a afectat programele de combatere a HIV/SIDA și, potrivit unor experți globali în sănătate, a dus la peste 90.000 de decese evitabile.

Chiar dacă Musk a avut ulterior o despărțire tensionată de Trump și a demisionat de la DOGE, imaginea lui în rândul alegătorilor de stânga s-a deteriorat iremediabil. Tentativele de a fonda un nou partid politic nu au atras sprijin real, iar impactul asupra brandului personal este evident: liberalii nu mai vor să audă nici de Musk, nici de Tesla.

Tesla, în cădere liberă: când nici conservatorii nu sunt suficienți

Conform aceluiași studiu, există un dezechilibru major între audiențele țintă ale vehiculelor electrice. Deși Elon Musk a câștigat popularitate printre conservatori, aceștia nu sunt fani ai vehiculelor electrice în general. Astfel, chiar dacă o parte din susținătorii de dreapta ar fi tentați de Tesla din loialitate față de Musk, nu sunt suficienți numeric și ideologic pentru a compensa pierderile cauzate de liberalii care renunță la ideea de a mai cumpăra un EV.

Rezultatele financiare confirmă această tendință. În al doilea trimestru al acestui an, Tesla a raportat o scădere de 13% a vânzărilor de mașini comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Iar în Europa, compania a oprit comenzile pentru modelele Model S și Model X – un semnal clar că cererea este în scădere abruptă.

Este pentru prima dată când un CEO reușește, prin comportamentul și afilierea sa politică, să creeze o ruptură între produs și publicul-țintă. Dacă înainte, Tesla era văzută ca o emblemă a progresului, acum brandul este perceput ca un simbol al radicalizării și al controverselor.

Un om, o companie, o întreagă industrie pusă în pericol

Cel mai grav este că efectul negativ nu se limitează la Tesla. Studiul publicat în Nature arată că percepțiile negative despre Elon Musk s-au extins treptat și asupra EV-urilor în general. Mulți dintre participanții liberali la sondaj au declarat că au început să evite nu doar mașinile Tesla, ci și conceptul de vehicul electric, tocmai din cauza asocierii inevitabile cu Musk.

În condițiile în care tranziția globală spre mobilitate electrică este considerată esențială pentru combaterea schimbărilor climatice, impactul unui singur individ asupra întregii industrii poate fi devastator. Dacă liderii de opinie – și în special CEO-ii marilor companii – devin actori politici controversați, consecințele depășesc granițele reputaționale și se transformă în probleme de sustenabilitate economică și ecologică.

Musk nu a oferit până acum niciun comentariu oficial privind concluziile studiului. Între timp, efectele sunt vizibile și cuantificabile. O parte tot mai mare din publicul american – în special cei care susțineau inițial tranziția ecologică – se îndepărtează de ideea de vehicul electric, iar Tesla nu mai este sinonimă cu inovația, ci cu diviziunea politică.

În concluzie, dacă ești tentat să investești într-un EV, poate e momentul să te întrebi: cum separi produsul de omul care îl promovează? Pentru mulți, răspunsul pare să fie că nu o mai pot face. Iar asta ar putea schimba definitiv traiectoria unei industrii întregi.