Dintr-un univers paralel care n-are legătură cu România: Se construiește cea mai lungă și mai adâncă autostradă subacvatică din lume
Norvegia derulează unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură din Europa și anume construcția Rogfast, cea mai lungă și mai adâncă autostradă subacvatică din lume.
Proiectul face parte din dezvoltarea coridorului rutier E39 și va lega orașele Stavanger și Bergen, două dintre cele mai importante centre urbane din vestul țării. Finalizarea lucrărilor este estimată pentru vara anului 2033, scrie Euronews.com.
La ce adâncime la va ajunge autostrada
Autostrada va avea o lungime totală de 26,7 kilometri și va ajunge la o adâncime maximă de 390 de metri sub nivelul mării.
Scopul principal este reducerea timpului de călătorie cu aproximativ 40 de minute, înlocuind actualele traversări cu feribotul și oferind o conexiune rutieră rapidă și directă de-a lungul coastei de vest.
Potrivit autorităților norvegiene de la drumuri, proiectul va sprijini navetiștii, industria transporturilor și turismul. Vestul Norvegiei, cu orașe precum Bergen și Stavanger, este o zonă căutată de turiști, iar noua conexiune rutieră va facilita accesul către aceste destinații.
Tehnologii avansate și, practic, altă țară, altă lume
O componentă tehnologică remarcabilă a proiectului o reprezintă intersecția subacvatică de sub insula Kvitsøy, unde vor fi amenajate două sensuri giratorii la 260 de metri sub apă, un element de design rar întâlnit la nivel mondial.
Acestea vor conecta insula la tunelul principal și vor permite gestionarea traficului chiar și în cazul închiderii parțiale a uneia dintre cele două galerii paralele.
Tunelul va avea două tuburi de circulație, fiecare cu două benzi, și va include uși de evacuare între galerii, camere de supraveghere și sisteme de localizare pentru pasagerii evacuați.
Construcția, demarată, de altfel, în 2018, este realizată prin metoda tradițională norvegiană de foraj și detonare directă în stâncă, considerată mai fiabilă și mai economică decât montarea segmentelor prefabricate folosită în alte proiecte europene, precum tunelul Fehmarnbelt.
Costul total al lucrărilor este estimat la 25 de miliarde de coroane norvegiene (adică aproximativ 2 miliarde de euro). Până în 2053, autoritățile estimează un trafic zilnic de 13.000 de mașini prin Rogfast.
Prin acest proiect, Norvegia își valorifică, fără niciun dubiu, experiența vastă în construirea de tuneluri rutiere subacvatice, peste 40 deja în funcțiune, consolidându-și poziția de lider în infrastructura de transport subteran în medii dificile.