04 iul. 2025 | 15:21

Descoperire uluitoare în „Omul Vitruvian”: ce a înțeles Da Vinci despre corpul uman cu secole înaintea științei moderne

ȘTIINȚĂ
Share
Descoperire uluitoare în „Omul Vitruvian”: ce a înțeles Da Vinci despre corpul uman cu secole înaintea științei moderne
O perspectivă inedită: cum a rescris un dentist sensul desenului renascentist Foto: cdn.zmescience.com

„Omul Vitruvian”, celebra schiță realizată de Leonardo da Vinci în jurul anului 1490, este cunoscută drept simbolul suprem al Renașterii, o punte între artă, știință și filozofie. Însă, la mai bine de 500 de ani de la crearea sa, desenul continuă să dezvăluie secrete ascunse care îi uimesc pe cercetătorii din epoca digitală. Cea mai recentă revelație vine dintr-un loc neașteptat: un cabinet stomatologic din Londra.

Dr. Rory Mac Sweeney, dentist și cercetător pasionat de geometrie, a analizat lucrarea iconică a lui Da Vinci prin prisma anatomiei craniofaciale moderne. Rezultatul? O interpretare care leagă proporțiile „Omului Vitruvian” de principii arhitecturale ale maxilarului uman, descoperite oficial abia în secolul XIX. Lucrarea sa a fost publicată în prestigiosul Journal of Mathematics and Arts și propune o ipoteză fascinantă: Leonardo a intuit structuri biologice optime cu sute de ani înainte ca medicina să le definească științific.

Cheia acestei reinterpretări este un triunghi echilateral „ascuns la vedere” între picioarele figurii masculine, care – conform lui Sweeney – corespunde „triunghiului lui Bonwill”, o structură anatomică esențială pentru funcționarea eficientă a maxilarului inferior.

Geometrie, biologie și artă: cum Leonardo a văzut ceea ce știința a înțeles mai târziu

Ce este de fapt acest „triunghi al lui Bonwill”? În medicină, este format de punctul de contact dintre incisivii mandibulari și condilii mandibulari stâng și drept – un aspect cheie în echilibrul și funcționalitatea articulației temporo-mandibulare. Bonwill a formulat acest concept abia în 1864, însă Sweeney susține că Leonardo l-a intuit și integrat subtil în compoziția „Omului Vitruvian”.

Mai mult, analiza evidențiază dualitatea geometrică dintre formele în care este încadrat corpul – pătratul și cercul – și cum acestea se corelează cu pozițiile statice și dinamice ale figurii. În timp ce pătratul redă figura cu brațele întinse orizontal și picioarele lipite, cercul o cuprinde în mișcare – cu brațele ridicate și picioarele desfăcute, exact pentru a permite formarea triunghiului echilateral.

Această relație spațială între static și dinamic, susține Sweeney, reflectă concepte din biomecanică și ortodonție care stau astăzi la baza arhitecturii craniofaciale moderne. Astfel, desenul lui Leonardo transcende simpla reprezentare artistică și devine o hartă simbolică a echilibrului funcțional al corpului uman.

Un model matematic al perfecțiunii naturale

Poate cea mai spectaculoasă parte a analizei lui Sweeney este corelația cu raportul tetraedric, o constantă geometrică esențială pentru organizarea spațială optimă, atât în natură cât și în sisteme sintetice. Plecând de la triunghiul echilateral identificat între picioarele figurii, Sweeney arată cum acesta, reprodus de șase ori în jurul buricului, formează un model hexagonal care se apropie de celebrul raport de 1,64 între latura pătratului și raza cercului.

Acest raport, aparent derivat din structura desenului, este aproape identic cu ceea ce în științele moderne este considerat idealul eficienței spațiale – fie că vorbim despre molecule, cristale, celule sau rețele neuronale.

Cu alte cuvinte, Leonardo da Vinci ar fi fost, fără să știe, un vizionar al geometriei bio-arhitecturale. Sweeney concluzionează că „Omul Vitruvian” este o codificare intuitivă a principiilor matematice care guvernează organizarea vieții, o dovadă în plus că artistul renascentist avea o înțelegere holistică a corpului uman – ca microcosmos al întregului univers natural.

Leonardo da Vinci, cu „Omul Vitruvian”, nu a desenat doar un simbol iconic. A desenat, poate, cea mai timpurie expresie a legăturii dintre artă și știință, un testament vizual al ideii că matematica este limbajul ascuns al naturii. Iar descoperirea unui dentist londonez aduce un nou strat de profunzime unei lucrări care pare că nu își va epuiza niciodată misterele.