08 apr. 2025 | 18:00

De ce le plac oamenilor în toată firea jucăriile de pluș: Un nou studiu îți explică fenomenul

ȘTIINȚĂ
Share
De ce le plac oamenilor în toată firea jucăriile de pluș: Un nou studiu îți explică fenomenul
Bunnies by the Bay

De la Jellycats la Squishmallows, jucăriile de pluș au devenit din ce în ce mai populare printre adulți, transformându-se într-o adevărată obsesie în rândul acestora.

Aceste plușuri adorabile nu doar că aduc o notă de nostalgia copilăriei, dar au devenit și un simbol al confortului în vremuri de incertitudine economică și politică.

Cu vânzări care au reprezentat mai mult de 20% din totalul jucăriilor de pluș în 2024, fenomenul a câștigat rapid teren, ajungând să fie o parte integrantă a vieții multor adulți.

Maria Fowler, o femeie de 34 de ani, este un exemplu elocvent al acestei tendințe. După ce a văzut cum fiica ei își dezvoltă o legătură strânsă cu jucăriile de pluș, Fowler a decis să își îndeplinească un vis din copilărie și să își cumpere propria jucărie de pluș.

După aceea, colecția ei s-a extins rapid, ajungând la 500 de jucării, dintre care aproximativ 300 sunt Jellycats, celebre pentru moliciunea lor extraordinară, scrie CTV News.

Un refugiu în fața incertitudinii?

Interesul tot mai mare pentru jucăriile de pluș nu este doar un moft pasajer, ci reflectă o nevoie profundă de confort emoțional. „Plușurile simbolizează ceva ce vrem să păstrăm”, explică Jess Rauchberg, cercetătoare în cultura digitală la Seton Hall University.

„Căutăm nostalgia și lucruri care ne oferă siguranță în vremuri de incertitudine”, se explică, de asemenea.

Într-o eră marcată de anxietăți economice și politice, plușurile oferă o evadare din stresul cotidian. Aceste jucării sunt mai mult decât simple obiecte de decor: ele sunt un refugiu emoțional, un mod de a reconecta cu copilul interior.

Fenomenul a fost amplificat și de pandemia globală, care a dus mulți tineri adulți să caute moduri de a face față singurătății și stresului, iar plușurile au fost o soluție perfectă.

În timpul acestei perioade, vânzările de jucării de pluș au cunoscut o creștere semnificativă, iar mulți tineri adulți au început să colecționeze aceste jucării ca o metodă de a se relaxa și a se reconecta cu momentele fericite din copilărie.

Renegocierea semnificației maturității

Această fascinație pentru jucăriile de pluș poate fi văzută și ca un fel de rezistență față de presiunile societății de a deveni „adult” într-un sens strict.

Conform lui Rauchberg, fenomenul semnalează o formă de dezvoltare „împiedicată”, o dorință de a prelungi copilăria și de a evita responsabilitățile grele ale maturității.

„Este mai mult decât o reacție la frica de viitor”, spune Rauchberg, care adaugă că „este vorba despre o dorință de a rămâne tineri, de a ne extinde copilăria și de a nu ceda presiunii de a deveni un adult serios”.

Astfel, nu este surprinzător că tot mai multe femei adulte aleg să investească în jucării de pluș.