09 dec. 2025 | 12:51

De ce dozele de Coca-Cola sunt roșii, iar cele de Pepsi albastre. Răspunsul, unul banal

UTILE
Share
De ce dozele de Coca-Cola sunt roșii, iar cele de Pepsi albastre. Răspunsul, unul banal
FOTO: colaj Playtech.ro

Există o dezbatere eternă despre care băutură este mai bună: Coca-Cola sau Pepsi, dar nimeni nu are un răspuns universal la această întrebare, pentru că, după cum știm, gusturile nu se discută. Cu toate acestea, dacă privim lucrurile obiectiv, există câteva diferențe notabile între cele două băuturi, iar una dintre cele mai evidente este culoarea dozelor: roșu pentru Coca-Cola și albastru pentru Pepsi.

Motivul pentru care Coca-Cola are ambalaj roșu

Puțini știu că, la început, Coca-Cola nu era vândută ca băutură răcoritoare, ci ca un sirop în farmacii, în a doua jumătate a secolului XIX. Fabricile din diverse colțuri ale Statelor Unite îmbuteliau băutura, iar fiecare utiliza propriile etichete.

Conform declarațiilor oficiale ale companiei, „începând cu mijlocul anilor ’90, am început să pictăm butoaiele în roșu pentru ca agenții fiscali să le poată deosebi de alcool în timpul transportului”, așa cum notează publicația Business Insider. Tot atunci au început să apară și primele reclame cu litere albe pe fundal roșu.

Culoarea oficială a Coca-Cola a fost creată prin combinarea a trei nuanțe diferite de roșu. Deoarece este un amestec de tonuri, nu există o înregistrare oficială a acestei culori, ceea ce o face unică și ușor de recunoscut instantaneu pe rafturi.

Pepsi: albastru pentru încredere

Pe de altă parte, Pepsi a apărut în 1903, când farmacistul Caleb Bradham a brevetat băutura Pepsi Cola. Inițial, logo-ul era scris cu roșu pe fundal alb. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, compania a adăugat albastru în paleta de culori pentru a se diferenția de Coca-Cola și, totodată, pentru a-și arăta sprijinul față de Statele Unite. Astfel, dozele de Pepsi au fost vopsite în albastru, roșu și alb.

Albastrul nu a fost ales la întâmplare: este asociat cu apa și, fiind o culoare rece, transmite ideea de băutură răcoritoare. Din perspectiva psihologiei marketingului, albastrul induce în consumatori o senzație de siguranță și încredere. În schimb, roșul este folosit frecvent în industria alimentară pentru că stimulează apetitul și atrage atenția.

Dincolo de aspectul dozelor, există și diferențe în gust între Coca-Cola și Pepsi. Coca-Cola are un gust mai dulce și se intensifică treptat pe măsură ce o bei, în timp ce Pepsi are un gust mai pronunțat, sesizabil imediat. De asemenea, Coca-Cola este mai carbogazoasă decât Pepsi, lucru care se simte clar la primul sorbit.

Astfel, răspunsul la întrebarea „de ce dozele de Coca-Cola sunt roșii, iar cele de Pepsi albastre?” este, de fapt, un cumul de factori: a fost mai mult o combinație între istorie, logistică și marketing decât o decizie bazată pe preferințele consumatorilor. Roșul pentru a fi vizibil și recunoscut rapid, albastrul pentru a inspira încredere și a diferenția brandul.