De câți bani ai nevie să deschizi o firmă de transport marfă cu 4 dubițe de 3,5t? Afacerea care merge indiferent de sezon
Să presupunem că iei în calcul deschiderea unei firme care să aibă o flotă inițială de 4 dubițe a câte 3,5t, cu ajutorul cărora să transporți marfă în Europa.
În primul rând, ai nevoie de dubițele propriu-zise. Dacă alegi mașini noi, prețul unei autoutilitare de 3,5 t variază între 25.000 și 35.000 euro, în funcție de marcă, dotări și motorizare. Deci pentru 4 autoutilitare noi poți ajunge la un buget total între 100.000 și 140.000 euro. Dacă alegi mașini rulate, în stare bună, poți reduce acest buget la 40.000 – 60.000 euro pentru toate cele patru. Important este ca ele să fie Euro 6, dacă vrei să faci transport internațional fără să plătești taxe uriașe.
În al doilea rând, pe lângă costul mașinilor, trebuie să înregistrezi firma (SRL sau SRL-D), care te costă în jur de 500–800 lei, cu tot cu taxe, rezervare nume, contabil etc. Apoi, trebuie să obții licență de transport marfă de la Autoritatea Rutieră Română (ARR). Dacă faci doar transport intern, costurile sunt mai mici, dar pentru internațional ai nevoie de:
- Copii conforme pentru fiecare vehicul – 120 lei/copie;
- Asigurări RCA și CMR – între 1.200 și 2.000 lei/an/vehicul, în funcție de istoricul firmei și zona de operare;
- Carduri tahograf pentru șoferi și firmă – în jur de 250 lei/buc;
- Asigurare de garanție financiară – obligatorie pentru licențiere, minim 9.000 euro (2.250 euro/vehicul pentru transport internațional).
Garanții, sediu și șoferi
Vei avea nevoie de sediu social, care poate fi chiar la domiciliul tău, și de un spațiu logistic (parcare, eventual depozit), închirierea unui astfel de spațiu în zona urbană începe de la 300–500 euro/lună, în funcție de locație.
Pentru început, vei avea nevoie de minimum 4 șoferi, eventual chiar 5, dacă vrei să ai și o rezervă. Dacă te întrebi cât te costă salariile, aici totul depinde de capacitatea ta de negociere, de resursele tale financiare și de piață, în general.
Am consultat anunțurile de pe grupurile de Facebook dedicate șoferilor, iar cei mai mulți dintre ei, pentru transportul internaționa, cer un salariu minim pe economie în țară, și o diurnă pentru fiecare zi în care se află plecați, care pleacă de la 35-40 de euro/zi și poate ajunge și la 60.
Costuri lunare operaționale
- Motorină: o dubă consumă cam 9–12 l/100 km, deci, pentru 15.000 km/lună/vehicul, costul se apropie de 2.500–3.500 lei/lună/dubă;
- Mentenanță: în jur de 500–800 lei/lună/vehicul;
- Taxe de drum (ROVINIETE + taxe străine): între 300 și 1.000 lei/lună;
- Contabil: între 300 și 800 lei/lună;
- Soft de monitorizare GPS: cam 50–100 lei/vehicul/lună.
Dacă tragi linie, cu tot cu investiție inițială, îți trebuie un buget de minimum 60.000–70.000 euro pentru startul în varianta second-hand și peste 130.000 euro dacă mergi pe mașini noi și licență completă pentru UE.
Merită?
Da, dacă îți faci contracte bune din start. Poți lucra ca subcontractor pentru firme mari de curierat, pentru Amazon, sau direct pentru clienți din logistică, dar ai nevoie de parteneri de încredere și de o reputație solidă, ceea ce înseamnă livrări la timp, fără daune și cu șoferi bine pregătiți. Marja de profit poate fi de 10–20% lunar, dar poate scădea drastic dacă ai probleme tehnice sau penalizări contractuale.
Ce ar trebui să faci acum?
Informează-te serios de la ARR, de pe site-ul oficial al Ministerului Transporturilor (https://www.arr.ro), caută pe forumuri ale transportatorilor (precum traficmedia.ro) și discută cu alți mici transportatori. E o piață dură, dar și una care poate aduce stabilitate financiară, dacă intri cu capul pe umeri și cu bani puși bine pentru primele 6 luni.