Dacia înregistrează o victorie surprinzătoare acolo unde contează mai mult, acasă. Ce mașini mai conduc românii în 2025
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/05/dacia-lider-in-romania.jpg)
Piața auto din România a înregistrat un declin accentuat în aprilie 2025, cu o scădere de 24% a înmatriculărilor de autoturisme noi, dar motorizările mild-hibrid au crescut cu 10%.
Conform datelor publicate de APIA și prelucrate pe baza informațiilor furnizate de DGPCI, în luna aprilie 2025 s-au înmatriculat 9.910 autoturisme noi, cu 24% mai puțin decât în aprilie 2024. Scăderi semnificative s-au înregistrat și la vehiculele comerciale ușoare (-31,6%) și grele (-33,4%).
Mașinile elecrice depășesc motorizările clasice
Mașinile cu propulsie electrificată (mild-hibrid, full-hibrid, plug-in hybrid și electrice) reprezintă în aprilie 2025 peste jumătate din piață, vorbim despre 54,9%, față de 47,2% în aprilie 2024.
Cu toate acestea, segmentul electric (BEV) a înregistrat o scădere dramatică de 70%, ajungând la o cotă de doar 2,2%, comparativ cu 5,5% anul trecut.
-
Mild-hybrid (MHEV): creștere de +10%, cotă de piață 28,8%
-
Full-hybrid (FHEV): scădere de -4,1%, cotă 18,5%
-
Plug-in hybrid (PHEV): creștere de +30,7%, cotă 5,4%
-
BEV: scădere de -70%, cotă 2,2%
APIA introduce raportare separată pentru MHEV
Pentru prima dată, APIA a decis să trateze distinct motorizările mild-hibrid, în contextul importanței tot mai mari a acestor sisteme.
Dan Vardie, președintele APIA, a explicat că MHEV-urile pot oferi până la 50% rulare electrică în mediul urban, deși impactul lor asupra mediului este mai mic decât al hibridelor clasice sau PHEV.
Dacia domină în continuare, deși în scădere
Dacia rămâne marca lider pe piața românească, cu 2.325 unități înmatriculate în aprilie, în scădere cu 40,3%. Dintre modele, Duster rămâne cel mai popular (886 unități), urmat de Logan (678) și Sandero (558).
Alte mărci importante:
-
Toyota: 997 unități, -26%
-
Skoda: 842 unități, -13,6%
-
Volkswagen: 642 unități, -18%
-
Renault: 565 unități, -21,2%
Clasamentul modelelor electrice și plug-in
În primele patru luni ale anului:
-
Electrice: Dacia Spring rămâne lider (1.022 unități, -31,4%), urmată de Tesla Model 3 (175) și Leapmotor T03 (134).
-
Plug-in: Ford Kuga (199 unități), VW Golf (177) și Mercedes-Benz GLC (130).
Volkswagen înregistrează cea mai mare creștere procentuală la PHEV (+486,5%).
Scăderi semnificative pe toate segmentele de clasă
Pierderea cea mai mare vine din clasa A (-83,3%) și clasa C (-36,2%). Singura creștere notabilă apare în clasa E (+15,5%). Segmentul SUV rămâne dominant (53,9% cotă de piață), deși în scădere cu 14,8%.
Piața auto românească este în regres în aprilie 2025, dar segmentul propulsiei electrificate rămâne majoritar. Introducerea raportării separate pentru mild-hybrid marchează o nouă etapă în analizarea sustenabilității sectorului auto.
APIA a luat decizia de a trata separat motorizările mild-hibrid, marcând un pas important în direcția unei raportări mai precise și mai transparente.
Inițiativa poziționează APIA drept pionier în România în ceea ce privește recunoașterea distinctă a tehnologiilor hibride ușoare, în statisticile oficiale.
Explicația o oferă de Dan Vardie, Președintele APIA:
„Începând cu această lună, am decis să includem separat în comunicatele noastre lunare despre piața auto din România datele referitoare la motorizările mild-hibrid (MHEV). Această decizie vine pe fondul creșterii ponderii acestor sisteme în cadrul motorizărilor electrificate și al necesității unei mai bune înțelegeri a impactului lor real asupra mediului.
Astăzi, motorizările MHEV pot asigura o rulare în regim electric de până la 50% în condiții urbane, fiind echipate cu baterii de capacitate mai redusă – care pot ajunge 0,9 kWh, 48 V. Prin comparație, motorizările full-hibrid dispun de baterii mai mari – care pot ajunge 1,5 kWh, 220V și pot asigura până la 80% rulare electrică, în mediu urban.
Această diferențiere este importantă pentru înțelegerea diverselor tehnologii de electromobilitate. Consumul de combustibil, gradul de poluare și de emisii CO2 la motorizările MHEV sunt mai reduse față de motorizările ICE dar, evident, mai mari decât la cele full hybrid și plug-in hybrid. Într-o perioadă în care sustenabilitatea nu mai este opțională, ci o prioritate, acuratețea informației este mai importantă ca oricând”.