18 iul. 2025 | 14:34

Cutia neagră a înregistrat ultimele cuvinte ale căpitanului Air India. A fost o dispută în cabina de pilotaj

ȘTIRI EXTERNE
Share
Cutia neagră a înregistrat ultimele cuvinte ale căpitanului Air India. A fost o dispută în cabina de pilotaj
Accident aviatic Air India 171

O tragedie aeriană care a îngrozit întreaga lume este acum analizată în detaliu, după ce autoritățile au descărcat datele înregistrate de cutiile negre ale zborului Air India 171. Înregistrările, aflate în centrul unei investigații complexe, dezvăluie o conversație tensionată între căpitanul aeronavei și primul ofițer, cu doar câteva secunde înainte ca avionul să se prăbușească.

„Avionul este în mâinile dumneavoastră” – ultimele cuvinte ale căpitanului

Potrivit surselor, la scurt timp după decolare, comutatoarele de alimentare cu combustibil ale ambelor motoare au fost comutate pe poziția „închis”. Acest lucru a provocat o pierdere bruscă a puterii motoarelor, moment surprins și de camerele de supraveghere, care au înregistrat declanșarea turbinei de urgență RAT (Ram Air Turbine).

Zborul Air India 171, care se îndrepta spre Londra, a decolat de pe aeroportul din Ahmedabad pe 12 iunie, la ora 13:38:39. La bord se aflau 242 de persoane. La doar 30 de secunde după decolare, aeronava s-a prăbușit într-o zonă rezidențială, ucigând 241 dintre pasageri și echipaj, dar și 19 persoane de la sol.

Înregistrările vocale din cabină, analizate de experți și relatate de presa internațională, arată că înainte de decolare, căpitanul Sumeet Sabharwal i-ar fi spus secundului său, Clive Kunder: „Avionul este în mâinile dumneavoastră”.

Deși nu este neobișnuit ca un căpitan să cedeze comenzile unui ofițer, piloți care au analizat raportul preliminar sugerează că Kunder era „extrem de ocupat” în acea etapă, manevrând Dreamlinerul în faza critică a zborului.

Dispută în cabina de pilotaj: „De ce ați oprit motoarele?”

Tensiunile dintre cei doi piloți par să fi escaladat rapid. Potrivit surselor, Kunder i-ar fi adresat în mod repetat întrebarea: „De ce ați oprit motoarele?”, primind un răspuns vag: „Nu am făcut-o”.

Conform evaluării inițiale a oficialilor americani, comutatoarele de combustibil au fost acționate manual, la interval de o secundă, iar procedura de revenire a acestora pe poziția „funcționare” s-a realizat după aproximativ 10 secunde – insuficient pentru ca motoarele să își recapete puterea necesară.

Unul dintre piloți a transmis apelul de urgență „MAYDAY MAYDAY MAYDAY”, însă aeronava a continuat să piardă altitudine, lovind copaci și o clădire din campusul unei facultăți de medicină.

Cei doi piloți de la bordul Air India 171

Cei doi piloți de la bordul Air India 171

Anchetă în desfășurare și controverse privind cauzele

Raportul preliminar publicat de Biroul de Investigare a Accidentelor Aeronautice din India (AAIB) nu a identificat defecțiuni tehnice sau de întreținere. Cu toate acestea, raportul confirmă că întrerupătoarele de alimentare au fost comutate pe „închidere” imediat după decolare, fără a preciza dacă acțiunea a fost accidentală sau deliberată.

Faptul că întrerupătoarele au o funcție de blocare care presupune ridicarea lor înainte de comutare ridică și mai multe semne de întrebare. Experții în aviație spun că această acțiune este „absolut bizară” în timpul unui zbor, mai ales la altitudine joasă.

Posibile probleme de sănătate ale echipajului

Investigația ia în considerare și starea medicală a echipajului. Potrivit unui expert în siguranță aeriană, unul dintre piloți ar fi avut probleme de sănătate mintală în trecut, fiind în concediu medical de mai multe ori în ultimii ani.

Se știe că Sumeet Sabharwal își luase recent un concediu de doliu, dar fusese declarat apt de companie înaintea zborului.

Air India a anunțat că va coopera deplin cu autoritățile și a cerut să nu se tragă concluzii pripite până la publicarea raportului final, estimat în decurs de un an.

În paralel, întreaga flotă de Boeing 787 Dreamliner a companiei este supusă unei verificări suplimentare, iar anchetatorii continuă analiza datelor de zbor și a dosarelor medicale ale echipajului.