Cum te fură Tesla la cântar ca să nu-ți repare Elon Musk mașina în garanție
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/04/elon-musk-amana-lansarea-tesla-model-2.jpg)
Tesla, compania lui Elon Musk renumită pentru inovațiile din domeniul auto, este din nou în centrul unui scandal de proporții. De data aceasta, producătorul american este acuzat că ar manipula odometrele vehiculelor electrice, făcându-le să afișeze un rulaj mai mare decât în realitate. Totul pentru a limita obligațiile de service în garanție și a forța clienții să plătească din buzunar reparațiile.
Un proces colectiv intentat în California scoate la lumină acuzații grave ce ar putea afecta peste un milion de proprietari de Tesla din acest stat. Dacă se dovedește că Tesla a accelerat în mod intenționat kilometrajul afișat, compania riscă nu doar daune de imagine, ci și despăgubiri uriașe.
Rulajul real, o iluzie?
Procesul a fost intentat de Nyree Hinton, un client din Los Angeles care susține că mașina sa, un Model Y din 2020 cumpărat în decembrie 2022, afișa un kilometraj umflat artificial. Potrivit lui Hinton, odometrul mașinii funcționa cu cel puțin 15% mai rapid decât normal, ceea ce însemna că, zilnic, autoturismul arăta un rulaj de 72 de mile, deși el conducea maximum 20 de mile pe zi.
Această discrepanță nu este doar un detaliu tehnic, ci o problemă care a avut consecințe financiare directe: mașina a depășit prematur pragul de 50.000 de mile, ceea ce a dus la ieșirea din garanție. Rezultatul? Hinton a fost nevoit să plătească din buzunar o reparație costisitoare de 10.000 de dolari, pentru suspensia vehiculului – o cheltuială care, în mod normal, ar fi fost acoperită de Tesla.
Cum ar putea Tesla să beneficieze de pe urma acestui truc
Plângerea susține că manipularea odometrelor le permite celor de la Tesla să reducă artificial perioada de garanție și să încaseze mai mulți bani din reparații sau vânzarea de garanții extinse. Mai mult, prin corelarea contractelor de leasing cu rulajul raportat, compania ar forța clienții să facă alegeri financiare dezavantajoase mai devreme decât ar fi necesar în mod normal.
Tesla neagă toate acuzațiile esențiale din proces și nu a emis încă un punct de vedere oficial. De altfel, compania nu mai are un departament de relații cu presa, ceea ce înseamnă că informațiile oficiale vin doar din documentele depuse în instanță sau din declarațiile avocaților.
Procesul, mutat recent la o instanță federală din Los Angeles, ar putea afecta un număr uriaș de șoferi – peste 1 milion de vehicule Tesla vândute în California. Reclamantul solicită despăgubiri compensatorii și punitive pentru toți cei afectați de această presupusă manipulare.
Nu e prima oară când Tesla e acuzată
Tesla nu este la prima confruntare cu justiția pe tema informațiilor tehnice înșelătoare. În martie 2024, compania s-a confruntat cu un alt proces, de data aceasta legat de autonomia supraestimată a vehiculelor electrice. Atunci, un judecător federal a decis că respectivele plângeri trebuie soluționate individual, prin arbitraj, nu colectiv, o decizie care a redus temporar presiunea asupra companiei.
Totuși, cazul actual legat de odometre ar putea fi mult mai grav, deoarece afectează direct drepturile consumatorilor în ceea ce privește garanția și serviciile post-vânzare. Dacă se dovedește că Tesla a pus în aplicare o astfel de schemă la scară largă, implicațiile financiare și legale vor fi semnificative.
Până la o decizie oficială, cazul rămâne deschis, iar șoferii Tesla din California și nu numai ar trebui să fie atenți la modul în care se înregistrează rulajul mașinilor lor. Într-un peisaj auto tot mai dependent de software și date digitale, acest proces ar putea deveni un punct de cotitură pentru reglementările privind transparența și protecția consumatorului.