Cum i-a cucerit Nicuşor Dan pe nemţi în cadrul vizitei din Germania. Preşedintele României a făcut furori: „Fără ceasuri scumpe sau vorbe cu vibe de vânzător de maşini”
Atmosfera politică europeană cunoaște o dinamică tot mai intensă, iar România pare să revină în centrul atenției. Vizita oficială efectuată de preşedintele Nicuşor Dan în Germania a demonstrat un interes reînnoit din partea partenerilor externi pentru cooperarea strategică cu ţara noastră. Evenimentul a fost marcat de un interes semnificativ, atât din partea liderilor politici germani, cât şi din partea mediului de afaceri și a diasporei românești.
Dominic Fritz, primarul Timișoarei și președinte al USR, a oferit detalii din culisele acestei deplasări, conturând o imagine a unei delegații române extrem de bine primite și apreciate pentru abordarea directă, clară și profesionistă.
Reacția oficialilor germani: România, din nou în centrul interesului european
Dominic Fritz a subliniat într-o postare publică faptul că Germania a depus un efort considerabil pentru ca această vizită să aibă loc într-un termen scurt. În programul liderului CDU, Friedrich Merz, România a fost inclusă într-un trio de importanţă majoră alături de Marea Britanie și Franța, semn că poziţia strategică a ţării noastre este, în sfârşit, recunoscută la nivelul cuvenit.
Preşedintele german și cancelarul federal au transmis mesaje clare de susținere, apreciind implicarea activă a României și potențialul său de a deveni un actor major în regiune.
„Aproape că nici nu le-a venit să creadă că în sfârșit vrem și noi”, a punctat Fritz, referindu-se la deschiderea arătată de Nicuşor Dan și echipa sa.
Un mesaj ferm și o prezență modestă, dar convingătoare
Nicuşor Dan a reușit să capteze simpatia interlocutorilor nu prin spectaculozitate sau promisiuni fără acoperire, ci printr-o prezenţă discretă şi o atitudine constantă. Potrivit lui Fritz, președintele României s-a prezentat „extrem de bine pregătit și cu o modestie fermecătoare, fără ceasuri scumpe sau vorbe cu vibe de vânzător de maşini”.
Această abordare, rar întâlnită în politica românească, a fost remarcată și apreciată nu doar de către oficiali, ci și de liderii din mediul de afaceri. Președintele a dat asigurări că „un da va fi da, un nu va fi nu”, semnalând o nouă eră a predictibilității și transparenței administrative, condiții esențiale pentru investitorii străini.
Potențialul economic al României, reafirmat în fața investitorilor germani
Vizita a oferit ocazia unor întâlniri importante cu reprezentanți ai companiilor germane, dornici să investească în România. Dominic Fritz a dezvăluit că mai mulţi CEO cu care a discutat i-au transmis că sunt gata să aloce miliarde de euro pentru proiecte în România – „mâine, dacă se poate”.
Până acum, piedicile au fost de natură birocratică și politică: „guverne mereu schimbătoare, funcționari cu ochelari de cal și răspunsuri evazive”. În cadrul întâlnirii, vicepremierul Dragoș Anastasiu a vorbit despre măsuri concrete de debirocratizare, iar miniștrii de Externe, Apărare și Economie – Oana Ţoiu, Ionuţ Moşteanu şi Radu Miruţă – au contribuit la conturarea unei imagini profesioniste a noii conduceri.
Oana Ţoiu a fost remarcată pentru „şarm şi precizie strategică”, fiind percepută ca un interlocutor capabil să negocieze în favoarea României cu echilibru și viziune.
Diaspora, o resursă redescoperită: entuziasmul românilor din Germania
Un alt moment definitoriu al vizitei a fost întâlnirea cu diaspora românească. Potrivit lui Fritz, „o mare de oameni” s-a strâns în jurul lui Nicuşor Dan, într-o atmosferă de entuziasm rar întâlnită. Președintele a fost îmbrățișat, fotografiat și asaltat de mesaje de susținere.
„Diaspora, după ani de a fi nebăgată în seamă, abia aşteaptă să formeze o nouă relaţie cu ţara lor”, a declarat Fritz.
Entuziasmul românilor din Germania este interpretat ca un semnal clar că există un potențial uriaș de mobilizare și implicare din partea comunităților din afara granițelor, dacă acestea sunt respectate și implicate.
Deschiderea către o comunicare nouă în politica externă
Vizita în Germania a adus cu sine şi o schimbare de paradigmă în comunicarea politică. Dominic Fritz a ironizat subtil rigidele cutume diplomatice, făcând referire la reacţiile unor „dinozauri ai diplomaţiei” care s-au arătat surprinşi de un selfie realizat în avion cu preşedintele în misiune diplomatică.
„Diplomaţia are nevoie de anumite formalisme, dar comunicarea publică despre politica externă trebuie să se schimbe radical. Gata cu secretomania și limbajul de plastic”, a transmis liderul USR.
El a pledat pentru o comunicare sinceră, caldă şi deschisă, în ton cu realităţile secolului XXI şi cu așteptările cetățenilor români.
În opinia sa, România are șansa de a proiecta o imagine modernă și credibilă în Europa, dacă va reuşi să comunice deschis și autentic. Vizita în Germania a pus bazele unei noi etape pentru România – mai prezentă, mai încrezătoare, mai strategică.