15 ian. 2025 | 07:00

Cum funcționează sistemul e-Sigur de monitorizare a traficului din România. Îți vine amenda acasă, ce șanse ai să fentezi noile radare ale Poliției Rutiere

ACTUALITATE
Cum funcționează sistemul e-Sigur de monitorizare a traficului din România. Îți vine amenda acasă, ce șanse ai să fentezi noile radare ale Poliției Rutiere

Poliția Română a introdus un sistem inovator de monitorizare a traficului rutier, cunoscut sub numele de e-Sigur, care promite să revoluționeze aplicarea sancțiunilor pentru abaterile rutiere. Prin noile radare fixe amplasate strategic, autoritățile pot înregistra și sancționa multiple încălcări ale regulilor de circulație fără intervenția directă a polițiștilor.

Acest sistem a fost deja instalat pe autostrăzile A1 și A2, precum și pe drumul național DN2 din județul Vrancea, urmând să fie extins la nivel național. Spre deosebire de vechile radare mobile, noile dispozitive fixe funcționează continuu, oferind polițiștilor posibilitatea de a sancționa mai eficient șoferii care încalcă legea.

Cum funcționează radarele fixe ale sistemului e-Sigur?

Noile radare fixe monitorizează constant traficul și înregistrează orice abatere rutieră. Camerele amplasate pe drumurile monitorizate filmează și transmit imaginile către o echipă de polițiști care analizează încălcările, identifică șoferii vinovați și trimit amenzile direct la domiciliul acestora.

Sistemul permite sancționarea mai multor abateri simultane, cum ar fi:

  • Depășirea limitei de viteză;
  • Efectuarea unei depășiri neregulamentare;
  • Nepurtarea centurii de siguranță;
  • Conducerea agresivă;
  • Neutilizarea luminilor de întâlnire sau alte defecțiuni.

Odată identificată abaterea, proprietarul vehiculului este obligat să declare cine conducea mașina în acel moment. Amenda este emisă ulterior pe numele șoferului vinovat și expediată prin poștă.

Diferențe între noile radare fixe și cele clasice

Vechile radare mobile erau operate manual, ceea ce însemna că, în timpul în care polițistul completa procesul verbal de contravenție, radarul era indisponibil. Astfel, multe abateri rutiere treceau neobservate.

Cu noile radare fixe, traficul este monitorizat fără întrerupere, iar fiecare abatere este documentată video. Polițistul analizează ulterior imaginile și poate sancționa mai multe infracțiuni comise de același șofer. Spre exemplu, dacă un șofer depășește viteza, nu poartă centura de siguranță și efectuează o depășire neregulamentară, acesta poate primi trei amenzi distincte, iar permisul de conducere poate fi suspendat.

Conform estimărilor, acest sistem poate emite până la 60 de sancțiuni pe oră, ceea ce îl face mult mai eficient decât metodele anterioare.

Se pot păcăli noile radare?

Noile radare fixe sunt aproape imposibil de păcălit. În timp ce șoferii aveau metode de evitare a radarelor mobile, cum ar fi aplicații de navigație sau avertizări din partea altor conducători auto, dispozitivele e-Sigur funcționează continuu și surprind fiecare vehicul care trece prin zona monitorizată.

De asemenea, imaginile sunt analizate minut cu minut, ceea ce înseamnă că nu există „pauze” în care șoferii pot scăpa de sancțiuni. Totodată, sancțiunile sunt cumulative – șoferii pot fi amendați pentru fiecare abatere constatată.

Un exemplu concret este cel al șoferilor care depășesc limita de viteză, trec linia continuă și nu poartă centura de siguranță. Toate aceste abateri sunt sancționate individual, iar șoferul poate pierde permisul pentru o perioadă de 60 de zile.

Impactul sistemului e-Sigur asupra traficului

Introducerea acestui sistem marchează un pas important în reducerea accidentelor rutiere și a comportamentului agresiv la volan. Prin monitorizarea continuă și aplicarea promptă a sancțiunilor, autoritățile speră să descurajeze încălcările legislației rutiere și să îmbunătățească siguranța pe drumurile din România.

Pe termen lung, șoferii vor fi obligați să adopte un comportament mai responsabil, știind că orice abatere poate fi documentată și sancționată. Astfel, e-Sigur nu doar că va reduce numărul de accidente, dar va contribui și la crearea unui mediu rutier mai sigur pentru toți participanții la trafic.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele