17 nov. 2025 | 07:30

Cum funcționează sistemul de puncte de penalizare în 2025 și după câte abateri rămâi pieton

ACTUALITATE
Share
Cum funcționează sistemul de puncte de penalizare în 2025 și după câte abateri rămâi pieton
Când pierzi permisul de conducere în România / foto: Playtech

Punctele de penalizare sunt partea „invizibilă” a sancțiunilor rutiere. Amenda o simți imediat în buzunar, dar punctele se adună în spate și, când ajung la un anumit prag, te trezești cu permisul suspendat chiar dacă fiecare abatere în parte ți s-a părut minoră. În 2025, sistemul de puncte din România a rămas bazat pe aceleași principii, însă sancțiunile pentru unele abateri sunt mai dure, mai ales la viteză. Dacă vrei să nu ai surprize, merită să știi ce valori se aplică și după câte greșeli succesive rămâi pieton.

Câte puncte poți primi pentru diferite abateri

Codul Rutier împarte abaterile în categorii, iar pentru fiecare se aplică un anumit număr de puncte de penalizare: 2, 3, 4 sau 6. De exemplu, pentru folosirea telefonului mobil fără sistem hands-free, nefolosirea centurii de siguranță, oprirea neregulamentară sau nefolosirea luminilor acolo unde sunt obligatorii, primești de regulă 2 puncte de penalizare.  Sunt fapte aparent „mici”, dar se adună.

Pentru abateri mai serioase, cum ar fi staționarea neregulamentară, neacordarea de prioritate în anumite situații sau depășiri moderate ale vitezei, poți primi 3 sau 4 puncte de penalizare. Când ajungi la depășiri de viteză de peste 41 km/h față de limită, intri deja în liga mare: pe lângă 9–20 puncte de amendă, primești 6 puncte de penalizare.  Practic, o singură greșeală serioasă îți consumă aproape jumătate din „plafonul” disponibil.

Nu uita că punctele de penalizare se adaugă separat de amenda în bani. Poți să plătești amenda cu reducere, în 15 zile, dar punctele rămân în sistem până se prescriu. De aceea, două sau trei episoade aparent minore, răspândite pe câteva luni, pot face diferența între a-ți păstra permisul și a rămâne pieton.

Când se suspendă permisul și când se șterg punctele

Pragul critic este de 15 puncte de penalizare acumulate în decurs de 6 luni. Dacă ajungi la această valoare, permisul ți se suspendă automat pentru 30 de zile. Dacă după ce ți-ai recăpătat dreptul de a conduce mai strângi încă o dată 15 puncte în următoarele 12 luni, suspendarea crește la 60 de zile.  Practic, a doua oară nu mai ai aceeași clemență.

Punctele de penalizare se anulează la 6 luni de la data constatării contravenției, cu condiția să nu fi existat o suspendare între timp pentru același cumul.  Asta înseamnă că, dacă ai primit 4 puncte în ianuarie și 4 în martie, în iulie primele 4 dispar, dar celelalte rămân active până în septembrie. Din nou, nu ai un „reset” total decât după ce trece termenul pentru fiecare contravenție în parte.

Ca să îți faci o idee, două depășiri serioase de viteză – una cu 41–50 km/h peste limită și alta cu peste 50 km/h – îți pot consuma toate cele 15 puncte și îți aduc din start și suspendarea permisului pentru 90 de zile.  De fapt, la depășirile cele mai grave, suspendarea vine oricum ca sancțiune separată, punctele de penalizare doar completează tabloul.

Cum poți evita acumularea de puncte fără să renunți la mașină

Nu ai cum să anulezi punctele de penalizare mai repede prin vreo taxă sau curs, dar poți să reduci riscul de a le aduna. În primul rând, ai grijă la abaterile mărunte care se repetă: telefonul la ureche în oraș, centura pusă „doar pe drum scurt”, opriri „pentru un minut” în intersecții și pe treceri. Toate acestea nu sunt doar periculoase, ci și surse constante de puncte.

În al doilea rând, monitorizează-ți stilul de condus la drum lung. Dacă ai tendința să mergi mereu cu 20–30 km/h peste limită, riști ca la primul radar mai bine amplasat să treci direct de pragul de 40 km/h peste limită, cu sancțiuni mult mai dure. O idee bună este să folosești navigația cu afișarea limitelor de viteză și avertizări pentru depășire, nu doar pentru direcții.

Nu în ultimul rând, verifică periodic situația punctelor de penalizare, fie prin portalurile oficiale ale Poliției Rutiere, fie cerând informații la ghișeu. Așa nu te trezești surprins când primești decizia de suspendare. Până la urmă, scopul sistemului nu este să îți ia permisul, ci să te încurajeze să nu repeți aceleași greșeli la nesfârșit.