10 dec. 2025 | 14:54

Cum circuli corect pe şoseaua acoperită de polei: poliţistul Viorel Teacă dezvăluie cele mai frecvente greşeli

AUTO
Share
Cum circuli corect pe şoseaua acoperită de polei: poliţistul Viorel Teacă dezvăluie cele mai frecvente greşeli
Modul corect și sigur de a conduce pe polei

Condusul pe drumuri acoperite de polei rămâne una dintre cele mai dificile provocări ale sezonului rece, indiferent de experienţa la volan. În astfel de condiţii, orice manevră greşită se poate transforma într-un derapaj periculos, motiv pentru care regulile de bază devin vitale. Poliţistul Viorel Teacă atrage atenţia asupra unor erori frecvent întâlnite în rândul şoferilor şi explică modul corect în care un conducător auto trebuie să reacţioneze atunci când carosabilul este alunecos. Recomandările sale sunt clare, practice şi pot face diferenţa dintre o simplă pierdere de aderenţă şi un accident grav.

Manevra interzisă în momentul derapajului

Una dintre cele mai mari greşeli pe care şoferii o fac pe gheaţă sau polei apare în clipa în care maşina începe să derapeze. Viorel Teacă avertizează că reacţia instinctivă de a apăsa frâna trebuie evitată complet. El subliniază că, „pe gheață și polei, atunci când mașina deja derapează, nu trebuie să călcăm niciodată frâna”. Frânarea bruscă nu face decât să agraveze pierderea controlului, întrucât roţile îşi pierd aderenţa aproape instant, iar vehiculul se poate roti necontrolat.

Şoferii care nu au experienţă în astfel de situaţii se sperie, apăsând pedala de frână în încercarea de a încetini. În realitate, exact această manevră compromite stabilitatea autovehiculului. De aceea, prima regulă indicată de poliţist este să se evite complet frânarea în momentul în care maşina începe să alunece.

Cum redresezi maşina atunci când pleacă de spate

O altă situaţie des întâlnită pe şoselele acoperite de polei este pierderea aderenţei la nivelul părţii din spate a maşinii. Poliţistul Viorel Teacă explică faptul că mulţi conducători auto reacţionează greşit atunci când autovehiculul începe să plece în lateral.

El clarifică exact ce trebuie făcut:

„Când autovehiculul pleacă de spate către partea dreaptă, trebuie să virezi tot către dreapta. Dacă a plecat de spate către stângă, ca să redresezi autovehiculul, trebuie să virezi tot către stânga.”

Acest principiu, cunoscut drept „virajul în direcţia derapajului”, ajută la reechilibrarea maşinii şi la recapătarea controlului asupra direcţiei de deplasare.

Manevra trebuie executată cu calm şi în mod fluid, fără smucituri, deoarece orice mişcare bruscă poate destabiliza şi mai mult vehiculul. Conducătorii auto care aplică această regulă au şanse mult mai mari să evite ieşirea în decor sau acroşarea altor participanţi la trafic.

De ce este esenţială frâna de motor pe gheaţă

Cea de-a treia regulă menţionată de Viorel Teacă se referă la modul corect de reducere a vitezei pe un drum alunecos. În astfel de condiţii, frâna clasică trebuie folosită cât mai rar. Poliţistul explică:

„Nu folosiți frâna, ci, din treptele superioare de viteză, reduceți viteza în 5-4-3-2-1, folosind frâna de motor, și niciodată din viteza a 5-a din viteza a 3-a, fiindcă există riscul de a derapa.”

Astfel, şoferul trebuie să retrogradeze treaptă cu treaptă, trecând gradual prin fiecare nivel al cutiei de viteze. Retrogradarea bruscă, de exemplu din treapta a 5-a direct în a 3-a, poate provoca o dezechilibrare a maşinii, exact în momentul în care stabilitatea este cea mai importantă. Frâna de motor permite reducerea controlată a vitezei fără a forţa roţile să se blocheze, ceea ce minimizează riscul de derapaj.