03 mart. 2025 | 10:00

Cum am ajuns să avem reclame la bordul mașinilor noi. Investești o avere și încearcă să-ți vândă ceva

AUTO
Cum am ajuns să avem reclame la bordul mașinilor noi. Investești o avere și încearcă să-ți vândă ceva
Reclame pe ecranul unui Jeep nou

În era digitală, reclamele sunt peste tot: pe telefon, pe televizor, în aplicațiile de navigație și chiar pe panourile publicitare inteligente. Însă, ultima tendință în industria auto duce această strategie de monetizare la un nou nivel – direct pe ecranul mașinii. Dacă până acum interacțiunea cu automobilul era una personalizată și lipsită de întreruperi comerciale, tot mai mulți producători experimentează cu reclame și abonamente pentru funcționalități care ar trebui să fie standard.

Reclamele din mașină, noua realitate a industriei auto

Tot mai multe rapoarte arată că anumiți producători auto introduc reclame pe sistemele infotainment ale mașinilor. Un caz recent este cel al grupului Stellantis, care a informat un client american că “reclamele sunt parte din acordul contractual” pe care l-a acceptat odată cu serviciul de radio prin satelit Sirius XM. Asta înseamnă că, deși șoferul a plătit mii de dolari pentru mașina sa, el nu poate evita complet apariția reclamelor pe ecran.

Deși pare un caz izolat, această abordare este văzută de unii analiști ca un experiment al industriei. Dacă reacția publicului nu este una de respingere categorică, există riscul ca și alți producători să adopte această strategie. Similar, BMW a introdus în trecut abonamente lunare pentru a accesa anumite funcționalități deja incluse în mașină, cum ar fi încălzirea scaunelor. Deși compania a renunțat la unele dintre aceste taxe în urma criticilor, modelul de business bazat pe abonamente nu a dispărut complet.

De la reclame la abonamente: cât mai poți controla ce vezi pe ecran?

În prezent, unele branduri auto monetizează deja funcții software care sunt blocate în spatele unor taxe lunare sau anuale. Spre exemplu, BMW încă percepe o taxă anuală de 25 de euro pentru informațiile despre radarele de viteză și cere între 19 și 35 de euro pe lună pentru accesul la sisteme avansate de parcare sau asistență la condus. Problema? Aceste funcții nu necesită componente hardware suplimentare – sunt doar blocate digital și deblocate contra cost.

Acest model a făcut ca mulți șoferi să devină suspicioși. Dacă un producător auto este dispus să taxeze funcționalități deja incluse, cât de departe va merge pentru a introduce reclame sau alte metode de monetizare? Mulți clienți privesc cu îngrijorare această tendință, mai ales în contextul creșterii prețurilor automobilelor noi.

Publicitatea integrată în sistemul de infotainment: viitorul sau un experiment eșuat?

Apariția reclamelor pe ecranul mașinii a generat reacții puternice în rândul clienților și a specialiștilor din industrie. Într-un caz care a devenit viral, un utilizator Jeep a raportat că sistemul său multimedia afișa reclame în timp ce conducea, iar Stellantis i-a răspuns că acest lucru face parte din acordul său cu furnizorii de servicii de divertisment auto.

Din fericire, se pare că acest caz a fost doar un experiment singular și nu o politică generală a producătorului auto. Însă, reacția publicului ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru toți constructorii care iau în calcul acest model de afaceri.

Dacă utilizatorii nu acceptă reclame pe smartphone-uri fără a avea opțiunea de a le bloca, de ce ar accepta acest lucru într-o mașină pentru care au plătit zeci de mii de euro?

Ce urmează pentru industria auto?

Într-un peisaj în care automobilele devin din ce în ce mai conectate la internet, producătorii experimentează diverse moduri de a genera venituri suplimentare. Totuși, industria trebuie să găsească un echilibru între inovație și experiența utilizatorului.

Dacă reclamele pe ecranul mașinii devin o normă, iar funcțiile esențiale sunt blocate în spatele unor abonamente lunare, producătorii riscă să-și înstrăineze clienții. Pe de altă parte, dacă mașinile vor fi mai ieftine datorită veniturilor generate din reclame, unii șoferi ar putea accepta acest compromis.

Pentru moment, publicul a respins ideea reclamelor integrate în sistemele auto, însă doar timpul va spune dacă producătorii auto vor insista pe această strategie sau o vor abandona în fața reacțiilor negative, conform AutoCar.co.uk.