Criză de ouă în România: rafturile se golesc, iar fermierii trimit producția la export
Magazinele din România se confruntă, în aceste zile, cu o lipsă semnificativă de ouă. În unele supermarketuri rafturile au rămas complet goale, iar în altele stocurile sunt considerabil mai mici decât de obicei.
Criză de ouă în magazine
George Bădescu, directorul executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), confirmă existența unor sincope de aprovizionare și explică faptul că tot mai mulți producători aleg să direcționeze marfa către export. În doar câteva luni, ponderea exporturilor a crescut de la 15% la 40%, o creștere semnificativă care a influențat disponibilitatea produsului pe piața internă.
Totuși, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, neagă existența unei crize și susține că România produce suficient pentru a acoperi consumul intern:
„Noi producem și pentru consum propriu, și pentru export. Cum să fie probleme? Stăm foarte bine, și intern, și extern. Să facă comandă, că avem”, a declarat ministrul.
De ce lipsesc ouăle din magazine
Retailerii spun însă că situația din teren arată altfel. În unele zone, livrările de ouă întârzie, iar aprovizionarea nu mai are ritmul obișnuit. Potrivit producătorilor, una dintre cauze este creșterea cererii externe, întrucât multe țări europene se confruntă cu epidemii de gripă aviară și caută furnizori siguri. România, care nu este afectată de virus, a devenit astfel o sursă importantă de ouă pentru export.
În paralel, producția internă a scăzut, de la 6 miliarde de ouă în 2022 la aproximativ 5,6 miliarde în 2023. De asemenea, sezonul rece contribuie la diminuarea producției, întrucât găinile ouătoare au un randament mai scăzut în această perioadă.
Presiune externă și prețuri în creștere
„Presiunea din afară este tot mai mare, pentru că România are prețuri bune și nu a fost afectată de gripa aviară. În ultimele cinci-șase luni, am primit solicitări din toată lumea, cu oferte avantajoase”, explică Florin Panfile, directorul comercial al unei fabrici de ouă.
Acesta spune că, până recent, diferența de preț între piața internă și export era de aproximativ 25%, ceea ce i-a determinat pe mulți producători să trimită marfa peste hotare. „Exportul, care în mod normal reprezenta 7-10% din producție, a ajuns acum la 40%, poate chiar mai mult”, a adăugat el.
Cât ar putea costa un ou în următoarea perioadă
Prețurile la ouă ar putea crește ușor în următoarele săptămâni, spun specialiștii, pe fondul cererii externe ridicate și al ofertei limitate din România. În prezent, un ou „super securizat” costă aproximativ 1 leu, în timp ce ouăle vândute în piețe ajung la 1,70 lei bucata.
„Un preț corect în retail ar fi undeva între 1,10 și 1,20 lei. Nu cred că se va ajunge la 1,70 lei, dar scumpirea este inevitabilă”, estimează Panfile.
Experții din domeniu spun că piața se va echilibra în următoarele săptămâni, odată cu stabilizarea producției interne și suplimentarea importurilor, însă până atunci consumatorii ar putea resimți o ușoară creștere de preț la raft.