15 dec. 2025 | 18:55

Complexul de sacrificiu din Uralii de sud, descoperirea care rescrie ritualurile nomazilor de acum 2.400 de ani

ȘTIINȚĂ
Share
Complexul de sacrificiu din Uralii de sud, descoperirea care rescrie ritualurile nomazilor de acum 2.400 de ani
Un spațiu dintre movile care s-a dovedit mai important decât mormintele Foto: Institute of Archaeology of the Russian Academy of Sciences

O descoperire arheologică rară, făcută în Rusia, readuce în atenție un detaliu pe care manualele îl tratează adesea prea simplu: pentru comunitățile nomade din Epoca Fierului, înmormântarea nu era un eveniment izolat, închis odată cu acoperirea mormântului, ci un proces ritual cu episoade repetate, desfășurate în timp și în spații special alese.

În vara lui 2025, o echipă de la Institutul de Arheologie al Academiei Ruse de Științe a excavat zona dintre două movile funerare dintr-o necropolă de elită din Uralii de sud și a găsit un „complex de sacrificiu” de o bogăție ieșită din comun. Setul de obiecte – în special piese de harnașament, podoabe și indicii clare de ofrandă – este descris drept cel mai bogat de acest tip descoperit până acum, nu doar prin număr, ci și prin originea unor artefacte, scrie LiveScience.

Situl se numește Vîsokaia Mogila și face parte dintr-o necropolă întinsă, cu tumuli („kurgane”) de rang înalt, răspândiți pe aproximativ șase kilometri. Necropola a fost folosită în secolele IV–III î.Hr., o perioadă în care stepa eurasiatică era traversată de rețele de putere, schimburi și influențe culturale, iar calul era mai mult decât un animal: era statut, mobilitate și semn de apartenență socială.

În mod interesant, cercetarea nu s-a concentrat doar pe interiorul movilelor, unde te aștepți să găsești inventare funerare. Arheologii au săpat și în spațiul dintre tumuli, iar acolo au identificat mai multe „depozite” de obiecte. În total, au fost recuperate peste 100 de artefacte, majoritatea legate de călărie, alături de peste 500 de mărgele din bronz. Descoperirile arată că această zonă intermediară nu era un simplu „gol” între morminte, ci un loc folosit intenționat pentru gesturi rituale.

Într-unul dintre depozite, spre sud-estul unei movile, a apărut o aplica din aur reprezentând capul și laba din față ale unui tigru, un motiv spectaculos și neobișnuit pentru regiune. Într-un alt depozit, spre vest, au fost găsite fragmente dintr-un polonic și dintr-un cazan de bronz. Dar piesa centrală a sezonului de săpături a fost un complex bogat, ascuns într-o groapă rotundă și puțin adâncă, tot la vest de unul dintre tumuli.

Harnașamente, aur, argint și un mistreț: ce conținea complexul de sacrificiu

„Complexul de sacrificiu” a ieșit la iveală ca o acumulare intenționată de obiecte, nu ca o pierdere accidentală sau ca resturi aruncate la întâmplare. Domină clar elementele de echipament pentru cal: fruntare din bronz (piese care trec peste fruntea calului), piese laterale ale zăbalei și zăbale de fier, corespunzând, după estimările cercetătorilor, la cel puțin o duzină de frâie (bridle) antice. Cantitatea și repetitivitatea pieselor sugerează fie o ofrandă colectivă, fie o ceremonie în care mai multe seturi de harnașament au fost „dedicate” aceluiași moment ritual.

La fel de importante sunt decorațiile. Multe piese erau ornamentate cu discuri metalice plate, unele cu reprezentări de păsări și animale mitice, altele cu motive geometrice, iar unele chiar cu chipuri umane stilizate. Aceste detalii nu sunt doar „frumoase”, ci și informative: arată un limbaj simbolic complex și o estetică asociată elitei, în care identitatea și prestigiul erau afișate pe echipamentul de călărie.

Complexul mai includea și un bol de lemn cu aplicații din argint, decorate cu motive animale, semn că obiectul a fost ales pentru valoarea lui simbolică, nu pentru utilitate imediată. Iar cel mai clar indiciu al unei ofrande este prezența maxilarelor de mistreț, așezate ca animal sacrificat. În combinație cu bolul și cu bogăția harnașamentelor, imaginea care se conturează este cea a unui ritual funerar amplu, în care sacrificiul și depunerea de obiecte prețioase aveau rolul de a marca trecerea, statutul și memoria celui (sau celor) îngropați în apropiere.

De ce este considerată cea mai bogată descoperire de acest tip și ce schimbă în interpretarea sitului

Arheologii descriu complexul drept „cel mai bogat” de acest fel descoperit până acum, nu doar fiindcă are multe obiecte, ci și pentru că unele piese par să fi venit din zone îndepărtate, precum nordul Caucazului și regiunea nordică a Mării Negre. Dacă această interpretare se confirmă pe baza analizelor de tipologie și proveniență, descoperirea devine o dovadă directă a legăturilor pe distanțe mari: schimburi, alianțe, circulație de meșteri sau imitații locale inspirate de mode din alte regiuni.

Mai important, însă, este mesajul despre funcția necropolei. Descoperirea sugerează că locul nu era doar un spațiu în care comunitatea „depunea” morții și apoi pleca. Dimpotrivă, oamenii se întorceau, probabil în momente stabilite, pentru a desfășura activități post-funerare: ceremonii, depuneri de ofrande, acte de comemorare sau reafirmări ale statutului social al grupului. Spațiul dintre movile capătă astfel o identitate proprie, ca scenă rituală, nu doar ca teren dintre morminte.

În plus, faptul că o parte consistentă a obiectelor este legată de călărie întărește ideea că elita nomadă își proiecta puterea prin cal și prin tot ce ținea de acesta: echipament, simboluri, sacrificiu, gesturi publice. Când depui într-o groapă rituală piese care reprezintă mai multe seturi de frâie și le însoțești de obiecte cu argint și aur, mesajul pare construit să fie văzut, înțeles și repetat în memorie.

Descoperirea de la Vîsokaia Mogila oferă, astfel, o fereastră rară către „viața” unei necropole: un loc vizitat din nou și din nou, unde se făceau ceremonii care legau comunitatea de strămoși și de rangul ei, într-un peisaj în care moartea, puterea și simbolurile călăriei se întâlneau în același ritual.