25 apr. 2025 | 06:30

Codul Rutier 2025 despre banda pentru autobuze. Șoferii care pot circula pe banda destinată transportului în comun

AUTO
Share
Codul Rutier 2025 despre banda pentru autobuze. Șoferii care pot circula pe banda destinată transportului în comun
Bandă de circulație pentru autobuze / foto: reprezentare AI

Tot mai multe orașe din România introduc benzi dedicate transportului în comun pentru a fluidiza traficul și a reduce timpii de așteptare pentru mijloacele publice. Noul Cod Rutier 2025 vine cu reglementări clare privind cine are și cine nu are voie să folosească aceste benzi speciale. Deși, la prima vedere, ai putea crede că orice vehicul cu mai mulți pasageri se califică, lucrurile nu stau chiar așa.

Benzile pentru transportul în comun sunt gândite pentru a prioritiza circulația vehiculelor care transportă un număr mare de persoane în regim public. În același timp, acestea sunt însoțite de sancțiuni importante pentru cei care le folosesc fără drept.

Ce vehicule au voie legal să circule pe banda de autobuze

Conform modificărilor aduse de Codul Rutier 2025, doar anumite categorii de vehicule pot circula pe banda destinată transportului în comun. Este vorba despre:

  • autobuzele și troleibuzele care efectuează transport public local de persoane ;
  • taxiurile autorizate, înregistrate la autoritatea locală , indiferent dacă au pasageri în acel moment;
  • alte vehicule special destinate transportului public , înregistrate oficial ca atare.

Așadar, nu este suficient ca un vehicul să fie mare sau să transporte mai multe persoane pentru a putea circula legal pe aceste benzi. De exemplu, microbuzele private sau autobuzele de companie care nu fac parte din sistemul public de transport nu se califică.

Vehiculele de ridesharing nu au acces

Șoferii care folosesc aplicații precum Uber, Bolt sau Splash nu pot folosi banda de autobuze, chiar dacă transportă mai mulți pasageri. În ochii legii, aceste vehicule nu sunt încadrate la transport public local. De aceea, circulația lor pe banda de autobuz este interzisă și poate fi sancționată sever.

Conform legislației, amenda pentru folosirea neautorizată a benzii pentru transportul public este între 1.215 și 1.620 lei , echivalentul a 6–8 puncte de amendă.

Excepții și situații speciale

Există totuși anumite scenarii în care șoferii pot folosi banda dedicată autobuzelor fără a fi sancționați. Printre acestea se numără:

  • traversarea temporară a benzii pentru a vira pe o stradă laterală ;
  • ocolirea unui obstacol (accident, lucrări sau alt impediment fizic) , dacă nu există o altă alternativă;
  • la indicația expresă a unui agent de poliție rutieră .

Important este ca în aceste situații să revii pe banda ta de circulație imediat ce este posibil, fără a continua deplasarea pe banda dedicată transportului public.

Obiectivul clar: trafic mai eficient pentru toți

Autoritățile au introdus aceste măsuri pentru a îmbunătăți mobilitatea urbană. În condițiile în care transportul public este afectat de aglomerația urbană, benzile dedicate pot reduce semnificativ timpii de deplasare ai autobuzelor, troleibuzelor sau taxiurilor autorizate. În plus, aceste măsuri încurajează utilizarea mijloacelor de transport public în detrimentul mașinilor personale, ceea ce contribuie la reducerea poluării și a traficului general.

În concluzie, dacă nu te încadrezi în categoria vehiculelor permise, evită să folosești banda pentru transportul în comun. Nu doar pentru că riști o amendă usturătoare, ci și pentru că respecți un sistem menit să eficientizeze mobilitatea tuturor celor care aleg transportul public.