Cine sunt elevii care trebuie să dea examen de admitere pentru clasa a cincea. Ministrul Educaţiei explică exact: „Şcolile sunt inegale”
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că examenele de admitere organizate de unele școli pentru clasa a cincea nu reprezintă un model de bune practici, ci o soluție temporară, utilizată în contextul în care cererea de înscriere în anumite unități de învățământ depășește capacitatea acestora.
Examenul de clasa a cincea nu este obligatoriu
Întrebat, într-o conferință de presă susținută luni, dacă este de acord cu organizarea acestor examene și dacă acestea nu pun o presiune inutilă asupra copiilor de 11 ani, ministrul a explicat:
„Eu nu sunt de acord în general cu examenele de selecţie foarte dure, ca să spun aşa, în cadrul unui învăţământ obligatoriu.” El a subliniat că, deși evaluările standardizate nu sunt ideale la această vârstă, în lipsa unor reforme profunde în sistemul educațional, ele devin un compromis necesar. „Numai că, până când vom face reformele necesare, noi nu avem alte mecanisme pentru a face o testare standardizată a copiilor”, a adăugat David.
Ministrul a vorbit deschis despre inegalitatea dintre școli și lipsa unor standarde clare și uniforme de evaluare.
„Şcolile sunt inegale între ele şi notele pe care le dau profesorii sunt adesea inegale, fiindcă nu au nişte standarde internalizate, comune, puternice”, a spus el.
Referindu-se concret la admiterea în clasa a cincea, Daniel David a menționat că această practică apare doar în cazul în care școlile primesc mai multe solicitări de înscriere decât pot acoperi cu locurile disponibile. „Haideţi să fim şi noi cinstiţi până la capăt! (…) În momentul în care ai mai mulţi copii care se înscriu decât numărul de locuri pe care tu le ai, nu ai cum să faci selecţia decât pe baza unui examen. Dar acel examen, atenţie, în clasa 5-a nu este obligatoriu”, a explicat el.
Daniel David: „Soluţii temporare”
Ministrul a ținut să precizeze că elevii care își continuă studiile în școala de care aparțin nu sunt supuși niciunui examen. „Statul îşi realizează misiunea de a asigura o trecere lină a copiilor din clasa a patra în clasa a cincea”, a afirmat David.
De asemenea, oficialul a reiterat susținerea pentru evaluările cu rol informativ organizate în clasele a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a, însă a subliniat că aceste evaluări nu trebuie să aibă caracter de selecție. „Sunt soluţii temporare pentru mine, nu mecanisme de bune practici în acest moment”, a concluzionat ministrul Educației.