09 iun. 2025 | 11:53

Cina cea de taină a lui Leonardo da Vinci ascunde data Apocalipsei, conform unui cercetător de la Vatican

ȘTIINȚĂ
Share
Cina cea de taină a lui Leonardo da Vinci ascunde data Apocalipsei, conform unui cercetător de la Vatican
”Cina cea de taină” de Leonardo da Vinci. (Foto: Playtech)

Pictura „Cina cea de taină” a lui Leonardo da Vinci este una dintre cele mai faimoase opere ale Renașterii, iar simbolismul său a fost disecat de secole de istorici, teologi și pasionați de mistere. Dar o teorie avansată de o cercetătoare de la Vatican susține că acest tablou ar ascunde mult mai mult decât o simplă scenă biblică: ar conține data exactă a Apocalipsei.

Potrivit cercetătoarei Sabrina Sforza Galitzia, Leonardo da Vinci ar fi integrat într-un mod criptic o previziune a sfârșitului lumii , ascunsă în arhitectura compoziției și în anumite detalii aparent banale. Galitzia afirmă că pictorul ar fi indicat începutul sfârșitului pentru data de 21 martie 4006 , încheierea totală a lumii urmând să aibă loc pe 1 noiembrie același an .

Mesaj ascuns între astronomie, matematică și simbolism

Sabrina Sforza Galitzia, care a cercetat manuscrisele lui da Vinci atât la Universitatea din California, cât și în cadrul Vaticanului, susține că a descifrat un cod matematico-astrologic în compoziția picturii, cod ce ar dezvălui o cronologie apocaliptică. În special, ea face referire la o tapiserie a Cinei celei de taină , inspirată de lucrarea originală și oferită în trecut regelui Ludovic al XIII-lea al Franței. Aici, detalii precum fereastra de deasupra lui Iisus sau pozițiile apostolilor ar avea semnificații ascunse.

Galitzia susține că Leonardo a lăsat aceste mesaje criptate tocmai pentru a evita represaliile religioase , dar și pentru a păstra cunoștințele esoterice doar pentru cei „inițiați”. Deși teoriile sale nu sunt validate academic pe scară largă, ele continuă să genereze fascinație printre pasionații de istorie ocultă și simbolism renascentist.

Viziunile apocaliptice din ultimele lucrări ale lui Leonardo

Spre finalul vieții, Leonardo da Vinci a realizat o serie de desene și note reunite sub denumirea „Viziuni ale sfârșitului lumii” , în care imaginează peisaje devastate de furtuni, inundații, focuri cerești și prăbușiri de teren. Aceste lucrări au fost interpretate ca expresii ale fricii existențiale și ale conștientizării efemerului , specifice ultimilor ani de viață ai artistului.

Royal Collection Trust menționează că obsesia lui da Vinci pentru distrugere și impermanență poate fi pusă în legătură cu deziluziile trăite personal – opere neterminate sau distruse, conflictele politice ale epocii, dar și o luciditate rară privind fragilitatea umană.

Un exemplu relevant este desenul intitulat The Deluge, însoțit de descrieri detaliate ale unor dezastre naturale cataclismice: „Vânturi contrare biciuind aerul întunecat, ploi dense amestecate cu grindină, crengi smulse din copaci, râuri umflate care înghit pământul și locuitorii săi.”

Predicție sau proiecție artistică?

În lipsa unor dovezi concrete, afirmația că da Vinci ar fi ascuns în „Cina cea de taină” data Apocalipsei rămâne în zona teoriei speculative. Martin Clayton, șeful secției de grafică a Royal Collection Trust, afirmă că aceste lucrări apocaliptice vorbesc mai degrabă despre conștientizarea fragilității vieții , decât despre o profeție precisă. Totuși, nu este prima oară când se sugerează că Leonardo a criptat mesaje în creațiile sale – și probabil nici ultima.

Chiar dacă 21 martie 4006 pare un moment îndepărtat, iar probabilitatea ca Leonardo să fi prevăzut un astfel de detaliu este extrem de redusă, teoria rămâne un exemplu fascinant despre cum arta poate deveni teren fertil pentru mit, mister și interpretări fără sfârșit .