13 dec. 2025 | 10:00

Cele 400 de radare fixe pe străzile din România, mai aproape de realitate. Anunțul CNAIR despre monitorizarea automată a siguranței rutiere

ACTUALITATE
Share
Cele 400 de radare fixe pe străzile din România, mai aproape de realitate. Anunțul CNAIR despre monitorizarea automată a siguranței rutiere
Străzile din România urmează să fie mai sigure

Proiectul celor 400 de radare fixe care ar trebui să schimbe felul în care este monitorizat traficul în România iese, în sfârșit, din zona promisiunilor. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere anunță că lansarea licitației pentru sistemul complet – camere, echipamente și software – are loc chiar săptămâna aceasta, cu finanțare din fonduri europene. Vorbim despre primul pas concret către o rețea națională de supraveghere automată a vitezei și a abaterilor rutiere, care va funcționa non-stop, indiferent dacă există sau nu un echipaj de poliție în zonă.

Planul nu este nou, dar până acum a fost blocat de lipsa fondurilor și de întârzieri administrative. De această dată, proiectul are buget, termen de implementare și o arhitectură clară: 400 de camere performante montate pe drumuri naționale, drumuri expres și autostrăzi, conectate la un software bazat pe inteligență artificială, care va identifica automat șoferii ce încalcă regulile. Pentru tine, ca participant la trafic, asta înseamnă că perioada în care “dacă nu e radar, nu te vede nimeni” se apropie de final.

Cum vor funcționa noile radare fixe și ce pot detecta

Noul sistem nu se rezumă la clasicele radare care îți măsoară viteza punctual, într-un singur loc. Fiecare dintre cele 400 de camere va avea un rol triplu: monitorizarea traficului în timp real, detectarea depășirii limitei de viteză și identificarea altor abateri rutiere, plus calculul vitezei medii pe anumite tronsoane. Toate acestea vor fi posibile printr-o combinație de senzori și software care analizează automat imaginile și datele primite.

Practic, camerele vor recunoaște numărul de înmatriculare, vor înregistra momentul în care treci prin fața lor și vor transmite informația către sistemul central. Dacă există un tronson monitorizat cu două camere, una la intrare și una la ieșire, softul va calcula în ce interval de timp ai parcurs distanța. Dacă, de exemplu, o cameră este instalată la intrarea pe A2 și alta la kilometrul 130, iar tu parcurgi traseul în 40 de minute, deși viteza legală ar impune cel puțin o oră, sistemul va deduce o viteză medie de aproximativ 195 km/h. Automat, se declanșează sancțiunea aferentă depășirii cu peste 60 km/h a limitei.

Software-ul bazat pe inteligență artificială nu se oprește însă la viteză. Poate identifica și alte abateri: mașini care circulă fără numere lizibile, depășiri în zone interzise, opriri neregulamentare sau încălcări ale altor reguli, în funcție de modul în care va fi configurat. Imaginile și datele vor fi puse la dispoziția Poliției Rutiere, care va emite procesele-verbale fără să fie necesară prezența fizică a unui agent în teren. Din perspectiva ta, asta înseamnă că orice gest riscant pe șosea are șanse mult mai mari să fie documentat și sancționat, chiar dacă nu vezi girofarul în oglindă.

Când ar putea deveni funcționale radarele și unde vor fi montate

Conform CNAIR, licitația are finanțare asigurată din bani europeni, iar contractul va avea o durată de 22 de luni pentru proiectare și implementare, calculată de la momentul desemnării câștigătorului. În practică, asta înseamnă că, în cel mai optimist scenariu, sistemul național de radare fixe ar putea fi operațional spre finalul lui 2027, poate chiar 2028, dacă apar contestații sau întârzieri în procedurile de achiziție. Nu este un proiect care se vede peste noapte, dar odată început, este greu de întors din drum.

Camerele vor fi instalate în special pe drumurile naționale din afara localităților, acolo unde viteza ridicată și infrastructura încă limitată generează frecvent accidente grave. Toate autostrăzile și drumurile expres vor intra, de asemenea, în rețea, iar sistemul va fi conectat la platforma e-Sigur, astfel încât informațiile să poată fi folosite și în alte componente ale managementului traficului. Practic, statul încearcă să treacă de la reacție punctuală la supraveghere continuă și prevenție.

Pentru tine, pe termen mediu, efectul va fi dublu. Pe de o parte, vei fi obligat să tratezi mult mai serios limitele de viteză și regulile elementare de circulație, pentru că șansele să fii “prins” cresc exponențial. Pe de altă parte, dacă respecți regulile, câștigi un plus de siguranță: vei circula pe drumuri unde excesul de viteză și comportamentele haotice au șanse tot mai mici să rămână nepedepsite. Iar asta se traduce, în timp, prin mai puține accidente grave și o presiune mai mică pe șoferii care vor doar să ajungă teferi la destinație, conform ProMotor.

Unde vor fi radarele fixe din România / foto: ProMotor / sursa: CNAIR

Unde vor fi radarele fixe din România / foto: ProMotor / sursa: CNAIR