Cea mai mică producție din ultimii 68 de ani, industria auto se află în derivă. Lecția venită din Italia, un avertisment global
Industria auto europeană trece printr-o criză profundă, iar Italia oferă un exemplu îngrijorător al dificultăților cu care se confruntă sectorul. Producția de vehicule a gigantului Stellantis a scăzut cu 37% în 2024, atingând cel mai scăzut nivel din ultimii 68 de ani, conform datelor sindicatului FIM-CISL. Această situație evidențiază provocările majore din industria auto, generate de cererea redusă, reglementările stricte și concurența globală.
Producția Stellantis în Italia, în declin accentuat
În 2024, Stellantis, al patrulea mare producător auto din lume, a produs doar 475.090 de vehicule în Italia, comparativ cu 751.384 în 2023. Producția de autoturisme a înregistrat un declin dramatic de 46%, în timp ce producția de vehicule comerciale a scăzut cu 17%.
Cele mai afectate au fost fabricile de la Mirafiori, Torino, unde producția a scăzut cu 70%, și uzina Maserati din Modena, care a avut un declin de 79%. Doar fabrica Maserati din Modena a înregistrat rezultate mai slabe, accentuând îngrijorările privind viitorul acestui brand emblematic.
Cauzele crizei din industria auto italiană
- Cererea slabă pentru vehicule electrice
În ciuda tranziției către mobilitatea verde, cererea pentru vehicule complet electrice rămâne sub așteptări. Concurența cu producătorii chinezi, care oferă modele accesibile, reprezintă o amenințare directă. - Reglementări stricte ale Uniunii Europene
Obiectivele UE pentru reducerea emisiilor de carbon, care vor intra în vigoare din 2025, adaugă presiuni asupra producătorilor auto. Liderii industriei solicită o revizuire a acestor reglementări pentru a asigura viabilitatea economică a sectorului. - Supracapacitatea de producție
În Italia, Stellantis s-a bazat pe scheme de concedieri temporare finanțate de stat pentru a face față supracapacității. Totuși, aceste măsuri nu oferă o soluție pe termen lung. - Lipsa de modele noi și investiții insuficiente
Stellantis a anunțat un plan de investiții de 2 miliarde de euro pentru 2025, dar redresarea este așteptată abia din 2026, odată cu lansarea noilor modele.
Lecția italiană: un avertisment pentru Europa
Italia nu este singura țară afectată, dar declinul Stellantis oferă o imagine clară a problemelor din industria auto europeană. Liderul sindical Ferdinando Uliano a subliniat că aceasta este „o bătălie pentru Europa”, evidențiind necesitatea unei colaborări la nivel continental. Fără un plan unitar, țările riscă să piardă teren în fața concurenței globale.
Perspective și soluții
Stellantis a promis să relanseze producția prin investiții și lansări de modele noi, dar rezultatele vor apărea doar pe termen lung. Între timp, sindicatele planifică proteste și cer măsuri urgente pentru protejarea locurilor de muncă și adaptarea la noile cerințe de reglementare.
Europa trebuie să găsească un echilibru între obiectivele climatice și competitivitatea economică. Fără o strategie coordonată, industria auto riscă să fie marginalizată pe piața globală.
Criza prin care trece Stellantis în Italia este un semnal de alarmă pentru întreaga industrie auto europeană. Producătorii trebuie să accelereze tranziția către mobilitatea electrică, să investească în inovație și să colaboreze cu autoritățile pentru a crea un cadru de reglementare sustenabil. În caz contrar, Europa riscă să piardă poziția sa strategică în această industrie vitală.