Cea mai mare frică a lui Elon Musk: Care este amenințarea Tesla, de fapt
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/tesla-elon-musk-1.jpg)
Tesla are un nou motiv de îngrijorare: rivalul său numărul unu, BYD, continuă să avanseze rapid și să erodeze cota de piață a companiei conduse de Elon Musk.
Recent, producătorul chinez de vehicule electrice a raportat venituri de 107 miliarde de dolari pentru 2024, depăşind pentru prima dată pragul de 100 de miliarde. Acest succes reprezintă o depăşire clară a veniturilor Tesla, care s-au situat cu aproximativ 10 miliarde de dolari sub această valoare.
BYD dă lovitura: venituri record și expansiune globală
Performanța BYD nu se limitează doar la cifre. Compania a lansat recent un nou sistem de încărcare capabil să ofere unei mașini electrice o autonomie de 250 de mile (aproximativ 400 km) în doar cinci minute de încărcare. Mai mult, acțiunile BYD listate la bursa din Hong Kong au crescut cu peste 50% anul acesta, ceea ce confirmă încrederea investitorilor în ascensiunea accelerată a brandului chinez.
Dacă pentru BYD 2024 a fost un an al succesului, pentru Tesla lucrurile nu arată la fel de bine. Compania lui Elon Musk se confruntă cu prima scădere a vânzărilor globale, iar perspectivele pentru acest an nu sunt mai optimiste. Concurența puternică, în special pe piața chineză, pune presiune asupra Tesla, care nu a mai adus actualizări semnificative modelelor sale de bază de ani de zile.
Tesla, în criză: scăderea vânzărilor și imaginea deteriorată
Un alt factor care contribuie la declinul Tesla este percepția publică. Implicarea lui Elon Musk în politica americană și asocierile sale cu administrația Trump au avut un impact negativ asupra imaginii companiei. Tesla, odinioară preferata liberalilor progresiști, este acum percepută ca un simbol al dreptei americane, ceea ce a dus la o scădere a interesului pentru brand. Chiar și prețurile pentru modelele second-hand Tesla sunt în scădere, deși cererea pentru vehicule electrice la mână a doua este în creștere.
Pe bursa de valori, Tesla se află într-o situație dificilă. Acțiunile au fost vândute masiv timp de nouă săptămâni consecutive, iar deși recent au existat unele reveniri, acestea nu au fost suficiente pentru a compensa pierderile. Față de vârful din decembrie, acțiunile Tesla sunt cu peste 40% mai jos, iar analiștii și-au revizuit în scădere estimările pentru companie.
BYD amenință dominația Tesla cu prețuri agresive
Unul dintre cele mai mari avantaje ale BYD este capacitatea de a produce vehicule electrice la prețuri mult mai mici decât Tesla. De exemplu, un model BYD entry-level costă sub 10.000 de dolari în China, în timp ce cel mai ieftin Model 3 de la Tesla are un preț de pornire de 32.000 de dolari, de trei ori mai mult.
Mai mult, BYD a lansat recent un sedan electric, Qin L EV, care are performanțe comparabile cu Model 3, dar la jumătate de preț. Cu o autonomie de peste 330 de mile și tehnologie smart driving, acest model costă doar 16.500 de dolari, ceea ce face ca Tesla să pară supraevaluată pe piața asiatică.
Tesla încearcă să contracareze ofensiva BYD prin dezvoltarea unui nou model mai mic și mai ieftin al Modelului Y, destinat pieței chineze, în speranța de a recâștiga cota de piață pierdută. Totuși, conform unor surse citate de Reuters, producția acestuia nu va începe până în 2026, ceea ce oferă BYD un avantaj semnificativ în următorii ani.
Privind întreaga situație, este evident că Musk a subestimat puterea BYD. În 2011, într-un interviu cu Bloomberg, CEO-ul Tesla a răspuns ironic la întrebarea despre amenințarea BYD: „Le-ai văzut mașinile?”. Dar astăzi, peste un deceniu mai târziu, BYD nu doar că a depășit Tesla în venituri, dar a reușit să revoluționeze întraga piață auto globală. Singurul avantaj real pe care Tesla îl mai are în fața BYD este protecția tarifară impusă de SUA pentru a sprijini producătorii autohtoni. Fără aceste bariere comerciale, Tesla ar putea avea mari probleme în fața rivalului său chinez.