16 iun. 2025 | 06:00

Ce se întâmplă dacă pui mașina în park de fiecare dată la semafor. Ce pățește cutia de viteze automată

AUTO
Share
Ce se întâmplă dacă pui mașina în park de fiecare dată la semafor. Ce pățește cutia de viteze automată
Mașina în park la semafor, cu bune și rele / foto: reprezentare AI

Mulți șoferi obișnuiți cu mașinile cu transmisie manuală tind să aplice aceleași obiceiuri și atunci când trec la o transmisie automată. De exemplu, la semafor, unii conducători auto aleg să schimbe poziția manetei în Park sau Neutral , crezând că astfel „protejează” mașina. În realitate, însă, acest gest aparent inofensiv poate duce în timp la uzura prematură a cutiei de viteze automate – un sistem sofisticat și costisitor de întreținut sau reparat.

Cutia de viteze automată nu este construită pentru a fi comutată frecvent între treptele D , N și P în trafic urban. Din contră, inginerii care au proiectat aceste transmisii au făcut-o astfel încât, atunci când ții piciorul pe frână, cutia se decuplează automat , fără să fie nevoie de intervenția ta.

Ce face de fapt poziția „Park” și de ce nu trebuie activată la semafor

Poziția P – Park are un rol precis: blochează mecanic roțile , printr-un sistem numit „parking pawl”. Acesta funcționează asemenea unei verigi care intră într-un dinte de pe un tambur intern, blocând mișcarea arborelui de transmisie. Este echivalentul frânei de mână și trebuie folosit doar când oprești complet motorul sau când parchezi.

Dacă folosești P doar pentru a aștepta la semafor , forțezi acest mecanism și îl supui unei uzuri inutile. În plus, dacă ai vreodată ghinionul să uiți să ții apăsată frâna și mașina se mișcă puțin, riști avarii mecanice interne .

Pe lângă partea mecanică, fiecare comutare în P determină activarea unor senzori și comenzi în unitatea de control a cutiei. Repetarea frecventă a acestor comenzi, de zeci sau sute de ori zilnic, poate crește riscul de erori electronice , în special la mașinile mai vechi sau cu transmisii complexe.

Neutral la semafor – o idee la fel de neinspirată

Nici poziția N – Neutral nu e o alternativă ideală pentru opririle scurte în trafic. Deși pare inofensivă, schimbarea din D în N și apoi înapoi în D de fiecare dată când semaforul se face roșu, generează o micro-uzură constantă în cutia de viteze. Mecanicul auto Robert Marin a explicat pentru ProMotor că transmisia automată este proiectată să stea în D cu frâna apăsată atunci când vehiculul este oprit.

Astfel, scoțând din D în N sau P la fiecare oprire, nu doar că nu ajuți, dar poți accelera degradarea solenoizilor, a convertizorului de cuplu și a componentelor electronice care acționează intern asupra fluxului de ulei hidraulic.

Cum se comportă corect la semafor o mașină cu transmisie automată

Conform specialiștilor din domeniu, cel mai sigur și eficient comportament este:

  • Să lași mașina în D (Drive) ;
  • Să ții piciorul pe frâna de serviciu ;
  • Sau, pentru confort, să activezi sistemul de Auto Hold (dacă vehiculul tău are această funcție).

Această abordare minimizează uzura, profită de sistemele automate de decuplare și menține transmisia în regimul pentru care a fost calibrată. Iar dacă oprești pentru mai mult timp – de exemplu, într-o staționare la barieră sau în ambuteiaje severe – atunci poți comuta în N , dar nu în P, cu condiția să rămâi cu piciorul pe frână sau să folosești frâna de mână electrică.

Consecințele în timp și ce trebuie evitat

Un comportament greșit repetat zi de zi poate duce la:

  • Uzura prematură a sistemului de blocare Park ;
  • Solicitarea inutilă a unității electronice de control a transmisiei ;
  • Avarii la nivelul convertizorului de cuplu ;
  • Costuri mari de reparație – o cutie automată poate costa între 1.000 și 5.000 de euro pentru reparații sau înlocuire completă.

În schimb, transmisia automată modernă, dacă este folosită corect, poate rezista și peste 500.000 km , fără intervenții majore.