Ce se întâmplă dacă nu lași Salvarea să treacă în trafic. Mulți șoferi fac această greșeală, ce spune Codul Rutier
Situațiile în care ambulanțele rămân blocate în trafic, deși au semnalele acustice și luminoase activate, sunt tot mai frecvente, iar o parte dintre șoferi încă nu știu ce obligații legale au în astfel de cazuri. Un exemplu recent, filmat în apropiere de București, arată cum un SUV a circulat zeci de secunde cu ambulanța în spate, fără să se retragă de pe banda a doua. Ce prevede Codul Rutier 2025 într-un astfel de caz și ce riscă, de fapt, șoferul?
Ce spune legea despre prioritatea ambulanței
Potrivit Codului Rutier 2025, șoferii sunt obligați să acorde prioritate tuturor vehiculelor de intervenție aflate în misiune – poliție, pompieri, ambulanță, jandarmerie sau armată – atunci când acestea folosesc semnalele acustice și luminoase. Mașinile de poliție și pompieri, care au girofar roșu, impun obligația de oprire imediată. În schimb, ambulanțele, care folosesc lumini albastre, nu impun șoferilor să oprească, ci doar să le permită trecerea.
Cu toate acestea, recomandările Serviciului de Ambulanță București (SABIF) sunt clare: dacă vezi sau auzi ambulanța în spate, trage cât mai repede pe dreapta. Dacă nu poți face acest lucru în siguranță imediat, continuă deplasarea până găsești un spațiu potrivit. Nu este permis să blochezi banda a doua sau să folosești pista de bicicletă ori banda de autobuz pentru a-i face loc. Totodată, nu trebuie să forțezi trecerea pe roșu, chiar dacă intenția este să-i faci loc ambulanței.
Ce se întâmplă în practică și ce riscă șoferii
Deși aceste recomandări sunt clare, ele nu sunt toate obligații legale. Cazul filmat recent arată că, juridic vorbind, un șofer care nu se dă la o parte pentru ambulanță, dar nici nu o împiedică direct, nu comite o ilegalitate. Atât timp cât nu există o manevră agresivă sau o intenție clară de blocare, legea nu prevede o sancțiune automată. Totuși, comportamentul este descurajat, iar dacă poliția apreciază că este vorba despre obstrucționarea unei misiuni de salvare, șoferul poate fi sancționat contravențional.
Mai mult, în situații de blocaj, șoferii ar trebui să formeze un culoar de urgență pe mijlocul drumului: cei de pe banda întâi se trag spre dreapta, cei de pe banda a doua spre axul drumului. Această practică, folosită deja în multe țări europene, nu este impusă prin lege în România, dar este recomandată în special în cazurile în care ambulanța nu are altă variantă de trecere.
În concluzie, chiar dacă nu toate gesturile de a nu face loc Salvării sunt sancționabile prin lege, ele pot avea consecințe grave în plan real – de la întârzieri în acordarea primului ajutor până la blocaje care pot pune vieți în pericol.