08 ian. 2025 | 06:00

Ce se întâmplă dacă mergi prea încet pe drumurile publice din România. Prevederile din Codul Rutier pentru toți șoferii

ACTUALITATE
Ce se întâmplă dacă mergi prea încet pe drumurile publice din România. Prevederile din Codul Rutier pentru toți șoferii

Pe drumurile publice din România, șoferii sunt obișnuiți să respecte limitele maxime de viteză, însă puțini cunosc regulile legate de circulația cu o viteză prea mică. Deși legislația rutieră permite conducerea unui vehicul la o viteză mai mică decât limita maximă, există anumite condiții și sancțiuni aplicabile celor care circulă lent în mod nejustificat.

Există o viteză minimă pe drumurile din România?

În Codul Rutier, viteza minimă este reglementată în mod specific doar în anumite cazuri. Pe drumurile de mare viteză, cum sunt autostrăzile și drumurile expres, legea prevede interzicerea accesului vehiculelor care nu pot depăși o anumită viteză:

  • Autostrăzi și drumuri expres: Este interzisă circulația vehiculelor care, prin construcție sau din alte motive, nu pot atinge viteza de 50 km/h, conform Art. 74, alin. 1 din Codul Rutier.

Această restricție nu implică o viteză minimă obligatorie pentru toți șoferii, ci vizează vehiculele lente, cum ar fi tractoarele, mopedele sau mașinile de școală. În alte condiții, un șofer poate circula legal chiar și cu 20 km/h, atât timp cât nu există o limită minimă specificată pe tronsonul respectiv.

Ce sancțiuni se aplică pentru circulația lentă?

Deși nu există limite minime de viteză impuse explicit pe drumurile publice din România, legislația prevede sancțiuni pentru conducerea lentă în mod nejustificat. Conform Art. 99 (1) din Codul Rutier, constituie contravenție:

  • Conducerea unui vehicul cu o viteză cu cel puțin 10 km/h sub limita minimă obligatorie, dacă o astfel de limită este impusă pe un anumit tronson.

De exemplu, dacă pe un drum ar exista o limită minimă obligatorie de 60 km/h, șoferii care rulează sub 50 km/h fără un motiv justificat pot fi amendați. Cu toate acestea, în prezent, nu există drumuri în România care să aibă o astfel de limită minimă obligatorie.

Când poate deveni periculoasă circulația lentă?

Chiar dacă șoferii au libertatea de a conduce cu o viteză mai mică decât limita maximă, este important să fie conștienți de riscurile asociate:

  1. Blocarea traficului: Conducerea lentă pe banda de depășire sau în zone aglomerate poate încetini traficul și poate crea frustrări în rândul altor participanți.
  2. Accidente: Circulația lentă pe autostrăzi sau drumuri expres poate duce la accidente, mai ales dacă șoferii care vin din spate nu observă din timp vehiculul care rulează cu viteză redusă.
  3. Condiții meteo: În condiții de vizibilitate scăzută sau carosabil alunecos, conducerea lentă poate fi justificată, dar șoferii trebuie să utilizeze luminile de avarie pentru a semnaliza prezența lor.

Ce trebuie să faci pentru a evita sancțiunile?

Dacă preferi să conduci mai lent:

  • Fii atent la semnele rutiere care pot indica limite minime obligatorii.
  • Evită să circuli pe banda de depășire la viteze mici, mai ales pe autostrăzi sau drumuri expres.
  • Asigură-te că viteza ta nu blochează traficul sau nu creează pericole pentru ceilalți participanți la trafic.

Respectarea regulilor de circulație și adaptarea vitezei la condițiile de drum sunt esențiale pentru siguranța ta și a celor din jur. Conducerea responsabilă înseamnă mai mult decât evitarea amenzilor – este o obligație față de toți participanții la trafic

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele