Ce se întâmplă dacă circuli cu 60km/h pe autostradă. Cât este viteza minimă, care este amenda în 2025
În România, autostrăzile sunt gândite ca drumuri de mare viteză, unde deplasarea eficientă și în siguranță presupune păstrarea unui ritm alert. Totuși, nu toți șoferii circulă cu 130 km/h. Unii, din diverse motive, rulează cu viteze mai mici, chiar și cu 60 km/h. Este legal acest comportament și ce riscuri implică în 2025?
Ce spune Codul Rutier despre viteza minimă
Potrivit legislației în vigoare, în special Art. 74, alin. 1 din Codul Rutier, pe autostradă este interzis accesul vehiculelor care, prin construcție sau din alte cauze, nu pot depăși viteza de 50 km/h. Cu alte cuvinte, vehiculele lente, precum mopedele, scuterele sau tractoarele, nu au voie să circule pe astfel de drumuri.
Totuși, nu există o limită minimă impusă expres pentru vehiculele care au capacitatea tehnică de a merge mai repede, dar aleg să ruleze cu viteză redusă, precum 60 km/h. Asta înseamnă că, din punct de vedere legal, un șofer poate merge cu această viteză, atâta timp cât nu există o semnalizare rutieră care să impună o limită minimă explicită pe acel sector de drum.
În schimb, Codul Rutier, prin Art. 99 alin. 1, prevede o sancțiune în cazul în care un șofer circulă cu cel puțin 10 km/h sub limita minimă obligatorie, dacă aceasta este stabilită prin indicator rutier. Așadar, amenda se aplică doar acolo unde există o limitare minimă afișată, ceea ce nu este cazul pe majoritatea autostrăzilor din România.
Care sunt riscurile reale dacă circuli cu 60 km/h
Chiar dacă legal nu se aplică nicio sancțiune automată pentru rularea cu 60 km/h, realitatea traficului face ca o astfel de decizie să fie riscantă. Pe autostradă, majoritatea vehiculelor rulează între 120 și 130 km/h. O mașină care circulă cu 60 km/h devine rapid un obstacol în calea fluxului de trafic, crescând pericolul de coliziuni, în special pentru șoferii obosiți sau neatenți.
O coliziune cauzată de diferența mare de viteză poate avea consecințe grave. Chiar dacă, din punct de vedere legal, vina poate reveni celui care nu păstrează distanța sau nu este atent, moral și practic, șoferul care circulă nerezonabil de lent contribuie la crearea unui risc major pentru toți participanții la trafic.
Recomandări pentru siguranță
Dacă te afli într-o situație în care nu poți menține o viteză de cel puțin 80 km/h – considerată viteza minimă recomandată pentru autostradă – cel mai bine este să oprești la un refugiu sau o zonă de siguranță și să soliciți ajutor. Vehiculele de mare tonaj, precum tirurile sau autocarele, circulă de obicei cu 90-100 km/h, iar adaptarea la acest ritm este esențială pentru a evita pericolele.
De asemenea, dacă o defecțiune tehnică sau altă problemă te obligă să reduci semnificativ viteza, este indicat să semnalizezi pericolul folosind luminile de avarie și să te retragi cât mai rapid de pe banda de circulație.