Ce înseamnă noile reguli pentru trotinete electrice și cum se aplică șoferilor în trafic
Trotinetele electrice au trecut în câțiva ani de la statutul de curiozitate urbană la mijloc de transport de zi cu zi. Odată cu asta au apărut și accidente, conflicte în trafic și o zonă gri legislativă. Noile reguli adoptate în 2025 încearcă să pună ordine în acest haos, definind clar ce este o trotinetă electrică legală, cine are voie să o conducă și în ce condiții. În mod indirect, aceste reguli îi privesc și pe șoferi, pentru că schimbă modul în care trebuie să te raportezi la utilizatorii de trotinete pe carosabil.
Legea stabilește acum că, pentru a circula pe drumurile publice, trotineta electrică trebuie să aibă o viteză maximă prin construcție de 25 km/h și un motor de până la 2 kW. Modelele modificate să prindă mai mult sau trotinetele foarte puternice intră în alte categorii și pot fi considerate în afara legii dacă apar pe carosabil. În plus, este clarificat pragul de vârstă: minim 16 ani pentru utilizatorii de trotinete electrice, în timp ce bicicletele rămân la 14 ani.
Casca, asigurarea și unde au voie să circule trotinetele
Una dintre cele mai importante schimbări este introducerea obligativității asigurării de răspundere civilă pentru trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice. Practic, se ajunge la un regim similar cu cel al autoturismelor: dacă produci un accident cu trotinetă, există un asigurător care va acoperi pagubele, în loc ca discuția să rămână între doi particulari care negociază la fața locului. Normele detaliate urmează să fie stabilite de ASF, dar direcția este clară: fără asigurare, nu ar trebui să fii în trafic cu trotinetă.
Casca devine obligatorie pentru toți utilizatorii atunci când se deplasează pe partea carosabilă, indiferent de vârstă, cu o singură excepție: trotinetele în regim self-service. Chiar și acolo, însă, recomandarea de siguranță rămâne clară, chiar dacă obligația juridică este nuanțată. În ceea ce privește infrastructura, trotinetele trebuie să circule prioritar pe pistele de biciclete, iar în lipsa acestora pot folosi banda de lângă acostament pe carosabil. Circulația pe trotuar, printre pietoni, nu este permisă în mod normal și poate atrage sancțiuni, mai ales dacă se produce un accident.
Ce se schimbă pentru șoferi și cum te adaptezi în trafic
Pentru șoferi, noile reguli înseamnă că trotinetele devin actori mai previzibili, dar și că responsabilitatea este împărțită ceva mai clar. Atunci când vezi o trotinetă pe carosabil, ar trebui să pornești de la premisa că este condusă de cineva de cel puțin 16 ani, cu echipament minim și asigurare. Asta nu înseamnă că reflexele de protecție dispar. Trotineta rămâne un vehicul mic, greu de observat în oglinzi, care poate accelera și frâna brusc și care este foarte expus în caz de impact.
Ca șofer, contează să respecți distanța laterală la depășire, să verifici bine oglinzile înainte de schimbarea benzii și să fii atent la intersecții, mai ales când virezi la dreapta și cineva vine cu trotinetă sau bicicletă pe lângă tine. Noile reguli privind asigurarea și casca nu te scutesc de responsabilitatea de a conduce preventiv. În același timp, dacă se întâmplă un incident, cadrul legal clar reduce discuțiile interminabile despre „cine avea voie unde” și facilitează gestionarea pagubelor prin intermediul asigurărilor.
Pe termen lung, efectul acestor reguli va depinde de două lucruri: cât de bine vor fi comunicate utilizatorilor de trotinete și cât de consecvent vor fi aplicate în teren. Pentru tine, ca șofer, merită să accepți ideea că trotinetele au venit să rămână și să îți adaptezi anticiparea și viteza în oraș la prezența lor, nu să speri că vor dispărea din peisaj.