16 iul. 2025 | 14:36

Ce înseamnă asumarea răspunderii Guvernului pe pachetul 2 de măsuri. Ce implică această procedură pas cu pas

Social
Share
Ce înseamnă asumarea răspunderii Guvernului pe pachetul 2 de măsuri. Ce implică această procedură pas cu pas
FOTO: Arhivă

Guvernul României se pregătește pentru o nouă etapă în efortul de redresare bugetară, prin adoptarea celui de-al doilea pachet de măsuri fiscale. Însă procedura prin care aceste măsuri ar urma să fie adoptate ridică semne de întrebare și generează tensiuni în coaliția de guvernare. Mai exact, se conturează din nou posibilitatea ca Guvernul să recurgă la asumarea răspunderii, un mecanism considerat excepțional, dar care, în actualul context politic, riscă să devină regulă.

Ce ar presupune a doua asumare a răspunderii

Deputatul PSD Mihai Fifor și-a exprimat miercuri poziția fermă față de această intenție, afirmând că asumarea răspunderii este un instrument democratic, dar destinat situațiilor-limită, nu o cale obișnuită de legiferare. El a subliniat că legile trebuie discutate și îmbunătățite în Parlament, în spiritul dezbaterii democratice, nu impuse de executiv.

Fifor recunoaște că prima asumare de răspundere, pe pachetul inițial de măsuri fiscale, a avut o justificare clară: presiunea timpului, reuniunea ECOFIN și cerințele externe. Totuși, susține că o a doua asumare ar transforma excepția într-o normă, fapt inacceptabil pentru PSD. El a adăugat că partidul său va veni cu amendamente și soluții la cel de-al doilea pachet, refuzând să mai accepte măsuri nediscutate, precum introducerea CASS pentru categorii vulnerabile.

Ce înseamnă, concret, asumarea răspunderii Guvernului

Potrivit articolului 114 din Constituția României, Guvernul își poate angaja răspunderea în fața Parlamentului asupra unui proiect de lege, program sau declarație de politică generală. Este o procedură specială, menită să accelereze adoptarea unor reglementări în situații urgente, atunci când dezbaterile parlamentare nu sunt fezabile sau întâmpină blocaje.

Etapele procedurii sunt următoarele:

  • Întocmirea proiectului de lege de către Guvern.
  • Convocarea Parlamentului în ședință comună, cu prezența Camerei Deputaților și a Senatului.
  • Prezentarea proiectului de către premier, în plenul reunit.
  • Se deschide un termen de trei zile, în care parlamentarii pot depune o moțiune de cenzură.
  • Dacă moțiunea este adoptată, Guvernul este demis și proiectul nu intră în vigoare.
  • Dacă moțiunea nu este depusă sau nu trece, proiectul de lege este considerat adoptat automat.

Această metodă a fost utilizată de Guvernul Bolojan în cazul primului pachet fiscal, care a inclus măsuri precum creșterea TVA și majorarea accizelor. Al doilea pachet, anunțat pentru sfârșitul lunii iulie, vizează reforma pensiilor speciale, companiile de stat și administrația locală. Deși încă nu s-a luat o decizie finală privind procedura, semnalele indică o nouă angajare a răspunderii.

Curtea Constituțională a precizat în 2009 că această procedură trebuie folosită doar în situații limită, când celelalte metode legislative nu mai sunt aplicabile. Așadar, miza politică și legală este uriașă: între eficiența decizională și respectarea procesului democratic.

În concluzie, asumarea răspunderii Guvernului este o soluție rapidă, dar cu un preț politic și instituțional mare. Iar în cazul pachetului doi de măsuri fiscale, PSD cere ca această decizie să revină Parlamentului — acolo unde, în mod firesc, legile trebuie analizate, corectate și adoptate.