17 mai 2025 | 10:00

Ce este regula fermoarului, soluția minune pentru haosul de pe străzile din România. Cine are prioritate

AUTO
Share
Ce este regula fermoarului, soluția minune pentru haosul de pe străzile din România. Cine are prioritate

În traficul tot mai aglomerat din orașele din România, șoferii caută zilnic soluții pentru a scăpa de ambuteiaje și nervi întinși la maximum. Una dintre cele mai eficiente metode de fluidizare a traficului, inspirată din țările vest-europene, este așa-numita „regulă a fermoarului”. Deși nu este prevăzută expres în Codul Rutier, tot mai mulți specialiști o recomandă ca pe un gest de bun simț și colaborare între participanții la trafic.

Din păcate, în România regula fermoarului este rar aplicată și mai ales puțin cunoscută. Cu toate acestea, dacă ar fi înțeleasă și adoptată la scară largă, ar putea preveni blocaje majore și reduce semnificativ timpul petrecut în trafic, mai ales în orele de vârf sau în zonele cu lucrări rutiere.

Cum funcționează regula fermoarului

Regula fermoarului presupune o alternare armonioasă între mașinile de pe două benzi, atunci când una dintre ele este blocată sau se închide. Practic, în loc ca o bandă să preia întreaga responsabilitate a circulației, șoferii adoptă un sistem de „intrare alternativă” – ca dinții unui fermoar care se îmbină.

Concret, dacă banda 1 se termină din cauza unor lucrări sau obstacole și tot traficul trebuie să treacă pe banda 2, fiecare șofer de pe banda 2 ar trebui să permită unui șofer de pe banda 1 să se încadreze în fața sa. Astfel, în loc ca banda 1 să rămână complet blocată, iar șoferii să forțeze intrarea în fluxul de trafic, integrarea devine previzibilă și cursivă.

Această regulă se aplică nu doar la ieșirile de pe benzi ci și la intersecții aglomerate, unde un șofer de pe un drum secundar este lăsat, voluntar, să intre în trafic de unul aflat pe drumul principal. Totul se bazează pe bunăvoință, răbdare și înțelegerea faptului că toți participanții la trafic vor să ajungă la destinație cât mai repede.

Ce spune legea și cum interpretează șoferii

Din punct de vedere legal, nu există obligația ca un șofer aflat pe o bandă care are prioritate sau pe un drum principal să îi permită celuilalt intrarea în față. Codul Rutier prevede clar că cel care schimbă banda trebuie să acorde prioritate celor deja aflați în mișcare pe banda dorită. Această prevedere este însă adesea interpretată strict și dusă la extrem.

În lipsa colaborării, traficul se blochează: șoferii de pe banda blocată încearcă să se bage cu forța, ceea ce duce la frânări bruște, tamponări ușoare și nervi. Iar cei de pe banda liberă, nefiind dispuși să cedeze vreun loc, contribuie involuntar la formarea de coloane chiar și pe propria bandă.

Polițistul Tavi Perțea, activ pe rețelele sociale cu explicații practice pentru șoferi, a popularizat recent această regulă, încurajând aplicarea ei ca o formă de conduită rutieră responsabilă. El susține că, mai ales în orașe mari precum București, Cluj sau Iași, regula fermoarului ar putea reduce cu până la 30% durata blocajelor formate în zonele de lucru sau în apropierea sensurilor giratorii.

De ce merită să o aplici, chiar dacă nu e obligatorie

Regula fermoarului nu ține de impunerea unui cadru legal, ci de o înțelegere comună: cu toții suntem în același trafic, iar gesturile de cooperare ușurează viața fiecăruia. Fie că ești în fața unui blocaj sau într-o intersecție aglomerată, lăsarea unui șofer să intre în fața ta nu-ți afectează semnificativ timpul de sosire, dar contribuie la fluidizarea generală.

Dincolo de politețe, aplicarea regulii reduce riscul de incidente și contribuie la un climat rutier mai calm. Pe termen lung, cu cât mai mulți șoferi o vor adopta, cu atât va deveni o normă culturală, așa cum este deja în Germania, Austria sau Olanda.