02 iul. 2025 | 12:37

Câţi bani primeşti dacă zborul tău a avut întârziere sau a fost anulat? Sfaturile InfoCons pentru români, în plin sezon al vacanţelor

NEWS - HP
Share
Câţi bani primeşti dacă zborul tău a avut întârziere sau a fost anulat? Sfaturile InfoCons pentru români, în plin sezon al vacanţelor
Ce se întâmplă dacă zborul tău a avut întârziere sau a fost anulat? (Sursa foto: Pixabay)

Cu sezonul estival în plină desfășurare și aeroporturile din Europa mai aglomerate ca oricând, InfoCons – organizația pentru protecția consumatorilor – vine cu o serie de sfaturi vitale pentru românii care călătoresc cu avionul. Dacă te confrunți cu o întârziere, anulare de zbor, refuz la îmbarcare sau chiar schimbarea clasei de călătorie, e bine să știi că ai drepturi clare și compensabile, conform legislației Uniunii Europene.

Ce se întâmplă dacă zborul tău a avut întârziere sau a fost anulat?

Potrivit legislației europene, pasagerii pot beneficia de compensații și asistență în următoarele cazuri:

  • Zborul are loc pe teritoriul UE, indiferent de compania aeriană.
  • Aterizezi în UE, venind din afara Uniunii, cu o companie din UE.
  • Decolezi dintr-un aeroport UE către o destinație din afara Uniunii, indiferent de operator.
  • Nu ai primit deja compensații de la o autoritate non-UE pentru aceeași problemă.

Ce despăgubiri poți primi? Dacă zborul este anulat, ai dreptul la:

  • rambursarea integrală a biletului,
  • redirecționare către destinația finală,
  • despăgubiri în bani, în funcție de distanță (până la 600 euro),
  • asistență (masă, cazare, transport).

Ce se întâmplă dacă zborul este suprarezervat și ești refuzat la îmbarcare

Dacă ai rezervare valabilă și documente complete și refuzi să renunți voluntar la loc:

  • ai dreptul la compensații financiare,
  • poți alege între rambursare, redirecționare sau reprogramare,
  • beneficiezi de asistență din partea companiei (cazare, mese, transport).

Dacă ești mutat la o clasă inferioară, ai dreptul la rambursarea unui procent din prețul biletului.

Dacă pierzi zborul de legătură: În cazul în care biletele au fost cumpărate sub o singură rezervare și întârzierea la destinația finală este de cel puțin 3 ore, poți primi compensații, dacă întârzierea nu a fost cauzată de circumstanțe extraordinare (furtună, greve etc.).

Aplicația InfoCons – asistentul tău de vacanță

Pentru a veni în sprijinul turiștilor, InfoCons pune la dispoziție gratuit Aplicația Europeană InfoCons, disponibilă în 33 de limbi, în App Store, Google Play și App Gallery. Aceasta oferă:

  • Informații esențiale despre drepturile pasagerilor;
  • Acces rapid la legislația UE privind transportul aerian;
  • Secțiunea „SOS”, cu numere de urgență pentru fiecare țară;
  • Posibilitatea de apelare directă, inclusiv offline.

Astfel, turiștii pot lua legătura cu autoritățile naționale competente (protecția consumatorilor, poliție, ambulanță, pompieri etc.) în cazul în care le sunt încălcate drepturile sau apar alte incidente în călătorie.

Dacă zborul tău a avut probleme, ai dreptul la compensații – nu renunța la ele. InfoCons îți recomandă să te informezi înainte de plecare, să păstrezi toate documentele de călătorie și să folosești aplicația mobilă pentru siguranță și asistență în timp real.

Pentru mai multe informații accesează: www.infocons.ro și www.rarom.ro pentru alte sfaturi legate de transport.