Cât costă aceeași maşină nouă în China și America: Diferența de preț care șochează
Ai crezut vreodată că poți cumpăra un SUV nou, bine echipat, cu mai puțin de 11.000 de dolari? În China, da. Kia Seltos, un model subcompact cunoscut pentru raportul calitate-preț decent, este vândut acolo cu mai puțin de jumătate din prețul versiunii americane, deși arată aproape identic.
Kia Seltos, la preț de Dacia: o versiune identică, dar la jumătate de preț
În Statele Unite, versiunea 2025 a modelului începe de la 24.690 de dolari pentru varianta de bază și ajunge până la 31.190 de dolari pentru echiparea SX. Însă în China, prețurile pornesc de la echivalentul a doar 15.300 de dolari și pot coborî spectaculos, în unele promoții de vară, până la 10.900 de dolari pentru varianta „Luxury Edition”.
Cum este posibil? Kia aplică o strategie localizată pentru piața chineză, unde competiția este feroce, iar consumatorii au acces la zeci de alternative auto low-cost. De asemenea, costurile de producție mai mici și taxele reduse pentru piața internă susțin prețurile mici. Studenții sau tinerii absolvenți beneficiază de reduceri suplimentare de până la 700 de dolari, ceea ce face modelul și mai atractiv.
Dotări premium, la preț de entry-level
La un asemenea preț, ai putea crede că versiunea chineză a SUV-ului este o versiune „cheală”. Din contră: Kia Seltos produs pentru piața din China oferă standard jante de aliaj de 17 inch, faruri LED, trapă panoramică, ecran multimedia de 10,25 inch, dar și scaune îmbrăcate în piele. În comparație, versiunea americană oferă dotări similare abia în echipările superioare.
Din punct de vedere al dimensiunilor, Seltos-ul chinezesc are exact aceleași proporții ca cel din SUA: 4.385 mm lungime și un ampatament de 2.630 mm. Asta înseamnă că nu ai de-a face cu o versiune „micșorată” sau „economisită” la materiale.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/07/1-4-800x533.jpg)
Foto: Kia Seltos/Carscoops
Singura diferență notabilă apare sub capotă. În China, ai de ales între un motor aspirat de 1,5 litri cu 113 cai putere și un motor turbo de 1,4 litri cu 140 cai putere, ambele cu transmisie IVT și tracțiune față. Versiunile din SUA au motoare mai puternice – 2,0 litri cu 146 CP și turbo 1,6 litri cu 190 CP – iar unele includ tracțiune integrală.
Dar pentru un client care caută un SUV de oraș, fiabil, economic și cu un look modern, versiunea chineză este, fără îndoială, o super-afacere.
De ce nu poți importa versiunea chineză la același preț?
Poate că te întrebi dacă nu ai putea, pur și simplu, să-ți comanzi un Seltos din China și să economisești o avere. Din păcate, lucrurile nu sunt atât de simple. Costurile de transport, taxele de import, omologarea și adaptările necesare pentru a respecta normele de siguranță și emisii din UE sau SUA ar dubla sau chiar tripla prețul final.
Chiar dacă Kia ar încerca să aducă versiunea chineză în alte piețe, prețul ar crește inevitabil înainte ca vehiculul să ajungă pe loturile dealerilor. Așadar, acest model rămâne un exemplu excelent de cum globalizarea funcționează selectiv, iar prețurile dintr-o țară nu sunt neapărat relevante pentru restul lumii.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/07/2-2-800x533.jpg)
Foto: Kia Seltos/Carscoops
Un alt motiv pentru discrepanța de preț este faptul că piața auto din China este ultra-competitivă, iar mărcile străine sunt nevoite să coboare prețurile pentru a rezista în fața giganților locali ca BYD sau Geely. Astfel, Kia oferă acolo un produs mai ieftin pentru a-și păstra cota de piață, chiar dacă asta înseamnă să vândă cu margini de profit mai mici.
O lecție pentru vest: SUV-ul modern nu trebuie să coste o avere
Diferența uriașă dintre prețurile pentru același model de SUV ar trebui să ridice semne de întrebare pentru cumpărătorii din Europa și SUA. Dacă în China poți cumpăra un Kia Seltos cu dotări de top pentru 11.000 de dolari, de ce trebuie să plătești de două sau chiar trei ori mai mult pentru aceleași funcții în Vest?
Dacă ești pasionat de auto, urmărește noutățile din domeniul auto pe Playtech.ro pentru a vedea ce alte modele low-cost apar pe piață și cum se poziționează marii producători globali în fața competiției din China. S-ar putea ca următoarea ta mașină să nu mai fie produsă în Europa sau America, ci să vină direct de la un brand chinezesc.
Pentru moment, Kia Seltos rămâne un exemplu fascinant de geopolitică auto, iar diferențele de preț dintre piețe arată cât de mult contează locul în care trăiești – chiar și atunci când vine vorba despre o simplă mașină.