Când va fi dat în folosință Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord. Calendarul deschiderii traficului
Lucrările la Autostrada Bucureștiului A0 Nord reprezintă unul dintre cele mai urmărite proiecte de infrastructură din zona Capitalei, având un rol esențial în fluidizarea traficului dintre autostrăzile radiale și drumurile naționale. Lotul 1 Nord, aflat în execuție din martie 2025, se apropie de etape importante, iar autoritățile au prezentat un calendar clar privind deschiderea circulației, alături de o situație detaliată a stadiului lucrărilor.
Traseul și caracteristicile Lotului 1 A0 Nord
Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord este amplasat între Autostrada A1 și DN1, pe sectorul Dragomirești–Corbeanca. Traseul are o lungime totală de 17,5 kilometri și traversează județul Ilfov, prin localitățile Dragomirești-Vale, Buftea, Mogoșoaia și Corbeanca, precum și județul Giurgiu, pe raza localităților Joița și Săbăreni.
Potrivit informațiilor transmise sâmbătă, 13 decembrie, de Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, una dintre etapele importante deja finalizate este reprofilarea albiei râului Colentina, lucrare necesară pentru realizarea structurilor din zonă.
Stadiul lucrărilor la corpul autostrăzii
În ceea ce privește execuția propriu-zisă a autostrăzii, procentul de realizare diferă în funcție de tipul lucrării. Stabilizarea terenului de fundare a ajuns la un nivel de 94%, iar umpluturile de terasament sunt realizate în proporție de 57%. Totodată, a fost demarată umplutura din balast în spatele culeelor.
Stratul de formă este executat în proporție de 60%, în timp ce fundația din balast a ajuns la 31%. Stratului din balast stabilizat cu liant îi corespunde un progres de 7%. În paralel, a început așternerea mixturii asfaltice, fiind utilizată baza AB22.4 50/70.
La capitolul lucrări hidrotehnice, podețele casetate sunt realizate în proporție de 92%, iar cele tubulare au ajuns la 93%. De asemenea, au demarat lucrările la parcarea de scurtă durată de la kilometrul 14+500, unde decaparea este finalizată, iar terenul de fundare a fost stabilizat.
Iluminat public și relocări de utilități
Secretarul de stat a precizat că au început lucrările pentru instalarea sistemelor de iluminat, atât în zona parcării de la km 14+500, cât și în nodurile rutiere. La DN7 se desfășoară operațiuni de montare a tuburilor de protecție, a cablurilor de energie și a stâlpilor de iluminat, inclusiv realizarea fundațiilor aferente.
În același timp, sunt în curs de execuție 63 de relocări de utilități, necesare pentru continuarea lucrărilor la structurile și la corpul autostrăzii.
Situația structurilor: pasaje și poduri
Lucrările la structuri avansează pe mai multe fronturi. Pasajul peste calea ferată 101 București–Pitești și DN7, cu o lungime de 733 de metri, are piloții forați realizați în proporție de 95%. Din totalul de 40 de radiere, 22 sunt finalizate, iar la elevații sunt finalizate 16 din 40. Au fost livrate 70 de grinzi prefabricate din beton, montarea acestora fiind programată pentru perioada 15–17 decembrie 2025.
Pasajul peste râul Colentina și liniile de cale ferată București–Ploiești și Mogoșoaia–Buftea, cu 17 deschideri și o lungime de 650 de metri, are piloții forați finalizați integral. Din lucrări, 13 din 17 radiere și 22 din 34 de elevații sunt finalizate. Până în prezent, au fost montate 60 din cele 180 de grinzi, iar din 11 decembrie 2025 a început montarea altor 48.
Alte pasaje, precum cel de pe DN1A la km 12+130 sau cele de pe drumurile de exploatare de la km 18+303 și km 19+595, se află în stadii avansate, cu piloți, radiere și elevații finalizate sau în curs, iar montarea grinzilor este programată pentru 13 decembrie 2025. În cazul podurilor peste râurile Bâldana și Dâmbovița, lucrările la piloții forați sunt finalizate sau în curs de execuție.
„În șantier sunt mobilizați 764 de muncitori și 266 de utilaje, fără a include cele 190 de camioane de transport materiale”, a explicat Ionel Scrioșteanu.
Calendarul deschiderii traficului
Deschiderea circulației pe Lotul 1 A0 Nord va avea loc etapizat. Tronsonul cuprins între DN1 și DN1A este programat să fie dat în trafic în prima parte a anului viitor, înainte de termenul contractual. Segmentul DN1A – DN7 – A1 urmează să fie deschis în toamna anului viitor, în termenul contractual stabilit.