10 dec. 2025 | 10:00

BYD face baterii la care Tesla și Elon Musk doar visează. Cât sunt de revoluționari acumulatorii chinezilor

TEHNOLOGIE
Share
BYD face baterii la care Tesla și Elon Musk doar visează. Cât sunt de revoluționari acumulatorii chinezilor
BYD ia fața concurenței la baterii foarte bune

În timp ce Tesla vorbește de ani de zile despre următoarea generație de baterii și platforme hardware, BYD pare că a trecut deja la capitolul următor. Producătorul chinez nu doar că vinde tot mai multe mașini electrice în China și Europa, dar a ajuns să fie și unul dintre cei mai mari furnizori de baterii pentru alți constructori, inclusiv pentru Tesla. În primele trei trimestre din 2025, BYD a ieșit din zona promisiunilor și a bifat un prag greu de ignorat: peste 113 GWh de baterii de tracțiune produse, dintre care aproape 21% au mers către clienți externi.

În loc să marcheze momentul cu o campanie de imagine, chinezii au lansat intern un program care sună mai degrabă a manual Toyota decât a tech start-up: „Zero Defects”. Cu alte cuvinte, BYD îți transmite că vrea să joace nu doar în liga volumelor mari, ci și în cea a calității obsesiv controlate, acolo unde până acum Tesla nu prea a strălucit când vine vorba de variații de calitate între loturi sau între fabrici.

Zero defects la baterii, nu doar marketing pe afișe

Programul Zero Defects a început în trimestrul al treilea din 2025 și vizează toate etapele din viața unei baterii, de la linia de producție până la modul în care pachetul se comportă în mașina clientului sau într-un sistem de stocare a energiei. Practic, BYD își propune să reducă aproape de zero defectele tolerate astăzi în industrie, prin standardizare agresivă, control de proces mai strict și reorganizarea fluxurilor de producție și a echipelor.

Pe fundal, miza este clară: BYD nu mai produce baterii doar pentru propriile modele, ci a început să câștige teren ca furnizor pentru alți constructori, inclusiv pentru Tesla, în anumite piețe și aplicații.  Când vrei să fii tratat ca un „Toyota al bateriilor”, nu îți mai permiți abateri mari de calitate de la o fabrică la alta. În plus, aceeași infrastructură de baterii alimentează și business-ul de sisteme de stocare staționară (BESS), unde clienții – de la utilități la companii de energie – cer fiabilitate de nivel industrial, nu doar performanță spectaculoasă în fișă.

Producție uriașă și ambiția de a bate Tesla la ea acasă

În primele trei trimestre din 2025, producția internă de baterii de tracțiune BYD a ajuns la 113,42 GWh, iar aproximativ 23,65 GWh au mers către clienți externi, adică în jur de 21% din volum.  Aceasta este o schimbare de paradigmă: în anii trecuți, vânzările către alți producători erau la nivel de o singură cifră procentuală. Acum, BYD își asumă în mod deschis rolul de furnizor global, în paralel cu poziția de brand auto în creștere agresivă.

Contextul global îi este favorabil. La nivel de baterii instalate în vehicule electrice (EV, PHEV, HEV), BYD este deja al doilea jucător mondial, cu aproape 158 GWh instalați și o cotă de piață de 16,9% în perioada ianuarie–octombrie 2025, în spatele CATL, dar mult peste mulți rivali occidentali.  Pe partea de mașini, compania a depășit Tesla în vânzări globale de BEV în 2024 și continuă să profite de avansul din China, unde domină piața, dar și de creșterea accelerată în Europa, unde a reușit să o depășească pe Tesla în vânzări în Uniunea Europeană în lunile de vară ale lui 2025.

De ce sunt atât de importante bateriile BYD pentru următorii ani

Pentru tine, ca viitor proprietar de mașină electrică, ce contează nu este doar cine vinde cele mai multe vehicule, ci și cine controlează lanțul de baterii. BYD este integrată vertical: produce celule, module și pachete pentru propriile modele, dar și pentru alții. Asta înseamnă costuri mai mici, un control mai bun asupra chimiei și ciclului de viață și, cu programul Zero Defects, o presiune și mai mare pe reducerea defectelor și pe predictibilitatea performanței în timp.

În paralel, Tesla se bazează în continuare pe un mix de furnizori externi (CATL, Panasonic, LG și, în anumite cazuri, BYD) și pe propriile planuri de celule 4680, care încă nu au livrat la scară mare toate promisiunile inițiale. Chiar dacă americanii au un avantaj clar la software și ecosistem, la nivel de volum brut și disciplină industrială, BYD se comportă tot mai mult ca un gigant auto „clasic” în sensul bun al cuvântului, cu obiective clare de calitate la nivel Toyota și cu cifre de producție care urcă de la un trimestru la altul.

Pe termen mediu, faptul că un jucător ca BYD livrează zeci de GWh către alți constructori, își calibrează procesul pe ideea de zero defecte și continuă să crească în Europa și China înseamnă că vei vedea tot mai multe modele cu baterii „made by BYD”, chiar dacă nu ai logo-ul chinezesc pe portbagaj. Iar pentru Tesla și Elon Musk, asta înseamnă un rival care nu mai concurează doar la nivel de mașini, ci la însăși fundația mobilității electrice: acumulatorii.