Buletinele românilor vor suferi anumite modificări din martie 2025. Cum vor arăta actele de identitate
Buletinele românilor vor suferi anumite modificări din martie 2025, la fel ca multe alte acte. De la acea dată, mai multe documente importante vor fi digitalizate. Vezi detalii în rândurile de mai jos.
Buletinele românilor vor suferi anumite modificări din martie 2025
Anul 2025 este unul important, deoarece autoritățile din România vor continua sistemul de digitalizare. Astfel, românii nu vor mai fi nevoiți să stea la cozi interminabile pentru a obșine documente importante, cum ar fi cartea de identitate.
De la 1 martie 2025, mai multe documente importante, printre care și buletinul de identitate, vor fi digitalizate, iar actele de stare civilă nu se vor mai întocmi manual, ca până acum. Procesul de trecere la formatul electronic, început anul trecut în mai multe județe, va deveni obligatoriu în toată țara începând cu 1 martie 2025.
Continuă digitalizarea României
Actele de naștere, de căsătorie și de deces vor fi tipărite pe formulare standard și vor fi înregistrate în sistemul digital. Reglementările au fost stabilite de Ordonanța nr 111/2024.
„Începând cu data de 31 martie 2025, Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic și se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmește numai în format electronic de către ofițerii de stare civilă din cadrul unităților administrativ-teritoriale din România”, precizează textul Ordonanței respective.
Trebuie precizat faptul că românii din diaspora vor avea acces la sistemul digitalizat abia din 24 septembrie 2025. Până atunci, actele de la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din străinătate vor fi completate tot manual.
De altfel, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a experimentat formatul digital al acestor acte încă din luna mai, în municipiile Cluj-Napoca, Constanţa, Slobozia, Iaşi, Deva, Sibiu, Timişoara şi judeţul în Ilfov. Cetățenii din aceste orașe puteau obţine certificate de naştere şi deces și în format digital, la cerere.
Sistemul de digitalizare pentru emiterea actelor de stare civilă implementat de MAI este cofinanțat de Uniunea Europeană. Valoarea proiectului a fost de 184.920.864,06 lei cu TVA. Din aceștia, 155.964.263,64 lei reprezintă finanțare nerambursabilă.
Obiectivul este informatizarea sistemului de depunere a cererilor pentru înregistrarea și eliberarea documentelor. De asemenea, se urmărește implementarea suportului necesar dezvoltării și accesării serviciilor electronice ce au la bază informații de pentru cele 4 evenimente primare de viață: naștere, căsătorie, divorț și deces.