Bucăți din Autostrada Moldovei și Autostrada Unirii au pierdut finanțarea din PNRR. Ce porţiuni nu se vor mai finaliza în curând?
Într-un context economic în care fiecare euro investit în infrastructură contează, România a primit o lovitură dură: segmente importante ale Autostrăzii Moldovei (A7) și Autostrăzii Unirii (A8) au pierdut finanțarea din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Anunțul a fost făcut public de ministrul Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru, care a indicat probleme la procedurile de achiziții publice drept principalul motiv.
Ce a cauzat pierderea finanțării
Această pierdere de finanțare afectează, în mod concret, 103 kilometri de pe Autostrada Moldovei și 53 de kilometri din Autostrada Unirii. Mai mult, au fost excluși și 39 de kilometri din Autostrada Transilvania, pe porțiunea dintre Nădășelu și Poarta Sălajului. Nici sectorul feroviar nu a fost ocolit, proiectul de modernizare a căii ferate Arad – Timișoara – Caransebeș fiind, de asemenea, parțial exclus din PNRR.
Potrivit declarațiilor oficiale, problema care a dus la această situație nu este legată de o proastă gestionare a proiectelor, ci de o necorelare tehnică între două sisteme informatice: cel național – SICAP – și Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE).
„Este vorba de nerespectarea regulamentului european cu privire la achizițiile publice”, a explicat Dragoș Pîslaru.
Pe aceeași linie a explicațiilor, reprezentanții Ministerului Transporturilor au precizat că nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită. România nu va rambursa cei 2,3 miliarde de euro investiți până în prezent în aceste proiecte, care fie sunt deja finalizate, fie se află într-un stadiu avansat de execuție.
Proiectele care pierd banii, dar continuă lucrările
Printre segmentele afectate se numără Autostrada Buzău – Focșani (A7), deja deschisă circulației, și Lotul 1 din Autostrada Ploiești – Buzău (A7), de asemenea finalizat. În ceea ce privește Autostrada Unirii (A8), secțiunile Leghin – Moșca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului sunt cele care au fost excluse din finanțarea prin PNRR. La acestea se adaugă secțiunea Nădășelu – Poarta Sălajului din Autostrada Transilvania și loturile 1, 3 și 4 ale tronsonului CF Arad – Timișoara – Caransebeș.
Cu toate acestea, autoritățile dau asigurări că lucrările nu vor fi abandonate.
„Toate aceste proiecte vor fi continuate și duse la bun sfârșit prin Programul Transport 2021–2027 sau din alte surse europene, convenite împreună cu Comisia Europeană”, precizează Ministerul Transporturilor.
Ce tronsoane vor continua să fie finanțate prin PNRR
Pe lista proiectelor care vor beneficia în continuare de fonduri europene prin PNRR se află tronsoanele Focșani – Pașcani din Autostrada Moldovei, dar și secțiunile D și E ale Autostrăzii Lugoj – Deva, care includ și tunelurile de la Margina – Holdea. În ceea ce privește infrastructura feroviară, toate cele patru loturi ale tronsonului CF Cluj – Episcopia Bihor vor rămâne în PNRR, împreună cu lotul Lugoj – Timișoara din linia CF Arad – Timișoara – Caransebeș.
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Șerban, a transmis că deciziile luate au fost discutate cu Comisia Europeană, tocmai pentru a menține predictibilitatea și continuitatea în investițiile din infrastructură.
„Proiectele importante pentru România merg mai departe, cu finanțare europeană”, a subliniat acesta.
Ce urmează pentru proiectele rămase fără fonduri din PNRR
Ministerul Fondurilor Europene lucrează în prezent la identificarea unor surse alternative de finanțare pentru segmentele afectate din A7 și A8. Deși este prematur să se ofere o listă clară a tuturor proiectelor excluse, oficialii promit că niciunul dintre ele nu va fi abandonat. Dragoș Pîslaru a precizat că se va evita orice povară suplimentară asupra bugetului de stat, întrucât se urmărește utilizarea fondurilor din alte programe europene.