06 feb. 2025 | 10:32

Boicotul hipermarketurilor ajunge în România! În Croația a dus la scăderea prețurilor la sute de produse

Știri social
Boicotul hipermarketurilor ajunge în România! În Croația a dus la scăderea prețurilor la sute de produse
Ce efecte ar putea avea un astfel de boicot în România

Un val de proteste împotriva scumpirilor din marile lanțuri de magazine, inițiat în Balcani, începe să prindă contur și în România. Pe rețelele sociale, tot mai mulți români îndeamnă la boicotarea hipermarketurilor, inspirându-se din exemplul Croației, unde o astfel de acțiune a dus la ieftinirea a sute de produse. Cu toate acestea, autoritățile române avertizează că un boicot prelungit ar putea avea efecte negative asupra economiei locale.

Impactul boicotului în țările din Europa

În Serbia, Croația, Muntenegru, Bosnia și Herțegovina, locuitorii au refuzat să își facă cumpărăturile din marile magazine pentru o zi, în semn de protest împotriva creșterii prețurilor. Această acțiune concertată a determinat o scădere abruptă a vânzărilor cu peste 50%, forțând retailerii să reducă sau să înghețe prețurile la numeroase produse de bază.

Citește și: Primul magazin din România care s-a închis, după ce vânzătoarea i-a vândut tutun unui adolescent de 15 ani

Mișcarea, inițiată și promovată intens pe rețelele de socializare, și-a demonstrat eficiența, iar acum românii sunt îndemnați să urmeze exemplul vecinilor balcanici. Într-un context economic marcat de o inflație ridicată, protestul este perceput de mulți drept o modalitate prin care consumatorii își pot manifesta nemulțumirea față de scumpirile continue.

În România, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a subliniat că un boicot extins ar putea avea consecințe grave asupra producătorilor locali, care depind în mare măsură de marile lanțuri de retail.

„În hipermarketurile din România, aproximativ 70% din produse sunt fabricate de procesatori români. Dacă aceste magazine ar fi boicotate timp de o săptămână, ar exista riscul de faliment pentru mulți dintre acești producători”, a explicat oficialul, potrivit Observator.

Deși boicotul ar putea reduce temporar prețurile, pe termen lung ar putea afecta negativ economia locală, susține oficialul, ducând la pierderea locurilor de muncă și la dificultăți financiare pentru companiile românești care depind de aceste canale de distribuție.

Citește și: Doi americani s-au dus într-un supermarket din România și au fost uimiți de ce au găsit. ”E super interesant, mă întreb dacă și alte magazine au”

Reacția românilor la inițiativa boicotului

În mediul online, părerile sunt împărțite. Mulți susțin că soluția pentru scumpiri este cumpărarea produselor din piețe și magazine mici, care nu aplică aceleași majorări ca hipermarketurile. „Dacă în Croația a funcționat, de ce să nu încercăm și noi? Trebuie să facem ceva, nu putem accepta aceste prețuri uriașe”, a declarat un susținător al inițiativei.

Pe de altă parte, sunt și voci care consideră că o astfel de acțiune nu este o soluție viabilă. „Hipermarketurile oferă locuri de muncă pentru zeci de mii de români. Dacă le boicotăm, nu facem decât să le punem în pericol existența”, a spus un alt cetățean.

Citește și: Salarii de peste 7.000 de lei într-un supermarket din Brașov, dar nu găsește angajați. Gigantul care a fost nevoit să amâne deschiderea un magazin

România a înregistrat anul trecut o rată a inflației de 5,1%, una dintre cele mai ridicate din Uniunea Europeană. Cele mai mari creșteri de prețuri au fost observate la fructe, legume și detergenți, produse esențiale pentru orice gospodărie. În acest context, boicotul hipermarketurilor este văzut de unii ca un semnal de alarmă pentru comercianți, dar de alții ca o măsură extremă, cu potențiale efecte negative asupra economiei naționale.